Motivace 16. května 2018

Život offline. Jde to vůbec?

redakce 4 min 1266 přečtení

Začátky mohou být těžké, ale dát telefon z ruky a vrátit se zpět do života opravdu jde!

Čím více času strávíme online a s telefonem v ruce, tím méně času máme na naše přátele, rodinu, děti. Čím častěji se v noci podíváme na telefon, tím méně vnímáme vedle nás ležícího partnera. Sedíme s přáteli při západu slunce, ale jediné, co řešíme je, jak moment nejlépe zdokumentovat? A to proto, abychom o něj neochudili náš sociální svět? Jako kdybychom si mysleli, že tak krásně zapadat slunce ještě nikdo neviděl.

Je moc dobře, pokud vnitřně cítíte, že na tomto scénáři něco nesedí. Možná byste rádi žili více tím, co máte kolem sebe, na co si můžete opravdu sáhnout. Zkrátka v offline světě. Zdá se vám to až moc sci-fi? Možná jen dost dobře nevíte, jak se k tomu dostat, čím začít.

Závislost na mobilních telefonech je prokazatelná. Někteří z nás jsou na tom tak bledě, že potřebují zařízení zapnout po necelých 15 minutách. A to i tehdy, když jim nepřišla žádná notifikace. Separační úzkost nás postihuje vždy, když odejdeme z domu bez mobilu a den bez něj si raději nechceme ani představit. Je pravdou, že svět se změnil a pro mnohé je práce bez telefonu nemožná. I v tomto případě lze kontakt s ním omezit.

Jak se oprostit od telefonu? Vše musí začít ve vaší hlavě.

Musíte si chtít připustit, že opravdový život je tady a nic se nestane, když nebudete vědět, co se za posledních 5 minut ve světě změnilo. Připusťte si, co s vámi odloučení od telefonu dělá. Uvědomte si pocity, které při tom prožíváte. Cítíte se nervózní, podráždění, ve stresu? Online svět tu bude vždy. Ale váš život, váš svět, jednou zmizí. Pokud opravdu chcete víc žít, můžete něco změnit.

Především se držte se plánu. Jasně si určete, po jak dlouhé době si dovolíme kontrolovat telefon. Výmluvy, že nemáte hodinky, a proto musíte zapínat mobil, jsou zcestné. Určitě si nějaké hezké hodinky vyberete a rovnou si tím uděláte i malou radost. Začněte tím, že se budete dívat na telefon každou půl hodinu. Po pár dnech prodlužte časový rozptyl vždy o dalších 15 minut, až se dostanete na hodinový interval. Odborníci doporučují nastavit si budík a pak během minuty dvou zkontrolovat upozornění. Když je hotovo, nastavíme další stopky. Důležitá rada je, že je vhodné předem upozornit známé i kolegy, že nebudeme reagovat do minuty, jak bylo zvykem. I oni si musí uvědomit, že každý má právo na vlastní tempo a klid.

Pročistíte-li telefon, získáte více svobody.

Své mobilní zařízení utište, co to jen jde. Buďte stateční a jednou pro vždy vypněte zbytečné notifikace. Projděte Nastavení > Upozornění pro ovládání předvoleb a kde to jde, odstraňte zvukové upozornění. Pípat na sebe nechte jen vyzvánění, SMS, email a případně kalendář. Ztišený telefon vás nebude samovolně vytrhávat z reality a lépe si zvyknete myslet bez něj.

Jakmile zvládnete předchozí zatěžkávací zkoušku, pusťte se do další. Tentokrát zredukujte aplikace. Cílem je předejít samovolnému přecházení z Messengeru na Instagram, následně ke kontrole zpráv, počasí a podobně. Podobným brouzdáním ztrácíte mnoho času, aniž byste si za to odnášeli tolik potřebných informací. Veškeré aplikace, které opravdu nepotřebujete, smažte hned teď. Pokud se s některými nechcete loučit, přesuňte je z hlavní obrazovky na poslední. Po zapnutí telefonu na vás nezačnou blikat a nenaruší váš detox. Doporučujeme začít odstraněním většiny sociálních aplikací. Zvažte, které si ponecháte. Méně je více, jedna rozhodně postačí! Některé aplikace, například Facebook nebo Twitter, lze využívat jen ve webovém prohlížeči.

Dobrá rada na závěr? Už nikdy nenoste telefon do postele. I budík je komodita, kterou seženete za pár desítek korun. Zabraňte tomu, aby byl telefon to poslední, co v noci vidíte, i to první, po čem se ráno sáhnete. Řešení? Vyberte jinou místnost, kde necháte telefon přes noc nabíjet.

Uvědomte si, že vy ovládáte telefon, ne telefon vás!

Zvládnete-li odstartovat, cesta k cíli bude již v ten moment mnohem kratší. Základ každého úspěchu je pozitivní mysl a motivace. Přemýšlejte, jak si budete užívat volné chvíle, své blízké i sami sebe. Dopřejte si čas, a i za malé úspěchy v odvykání se odměňte nějakým potěšením. Za jistou dobu si odvyknete přemýšlet neustále nad tím, zda na telefonu přibyla nová zpráva. A i kdyby, vždycky dokáže počkat!

Související