Motivace 19. ledna 2018

Zimní sporty (téměř) pro každého? Otužování a saunování

redakce 5 min 1541 přečtení

Zimní výjezdy do Alp s díky odmítáte, na lyžích vždy přijdete k úrazu a při bruslení přijdou zákonitě k úrazu ti kolem? Pak je pro vás tím pravým zimním sportem otužování a saunování.

Otužování je jednoznačně prospěšné, a to v mnoha směrech. Zvyšuje obranyschopnost organismu a odolnost proti respiračním nemocem, zlepšuje schopnost aklimatizace na teplotní výkyvy, je dobrým pomocníkem v odolnosti proti stresu, odbourává psychické napětí, má pozitivní vliv na usínání a kvalitu spánku, zlepšuje prokrvení a elasticitu cév a také zmírňuje revmatické bolesti. Pokud se necítíte rovnou na ledovou sprchu, stačí se pro začátek méně oblékat a snižovat teplotu v bytě nebo v místě, kde pracujeme a spíme.

Jak se otužovat? Postupně a pravidelně

Nejdůležitější je pravidelnost. Tělo si postupně na teplotní výkyvy i fyziologické procesy v těle zvykne a celý proces nás příjemně osvěží a povzbudí. Výhodou je, že se můžeme otužovat doma. Vše, co k tomu potřebujeme je studené voda. Otužování se doporučuje provádět ve sprchovém koutě pod tekoucí vodou. Proud vody můžeme regulovat a máme větší svobodu pohybu, než kdybychom si lehli do vany plné studené vody. Ideálním časem pro otužování je ráno, kdy nás studená sprcha zároveň pěkně probere, rozproudí krev v těle a zaručí pružný start do nového dne. Na ranní otužování navíc můžeme navázat další zdraví i psychice prospěšný rituál: po osušení celého těla a lehkém promasírovaní se doporučuje rozehřát se několika jednoduchými, základními cviky jako jsou například dřepy, kroužení rukama a nohama, nebo kliky.

Důležité je otužovat se pravidelně. A postupně. Jedině tak se otužování stane příjemným a přínosným.

Ze začátku po sobě nechtějte žádné zázraky. Dobrým startem je smočit se na pár vteřin od kolenou dolů. Rozhodně není napoprvé moudré pustit ledovou vodu a sprchovat celé tělo. Pokud zjistíte, že vám studená voda nevadí, můžete postupovat od kolen výše. Je však třeba poslouchat své tělo a respektovat své hranice. Otužování má mimo pozitivních účinků na zdraví a psychiku ještě jeden benefit: posiluje vůli a učí nás překonávat překážky.

Kdy otužování není to pravé ořechové?

Otužování se nedoporučuje při akutních infekcích hnisavém poranění kůže, otevřených ranách nebo v případě nádorového onemocnění spojeného s ozařováním. Máte – li nízký nebo vysoký krevní tlak, doporučuje se otužovací záměr konzultovat s lékařem, stejně jako při poruchách srdečního rytmu či chronických kožních onemocněních.

Speciální pravidla platí i u malých dětí, u kterých se otužování doporučuje od jednoho roku věku. Mají blahodárný účinek na jejich imunitu, což rodiče jistě ocení při nástupu do školky, kdy bývají otužilé děti odolnější proti klasickým „školkovým“ nemocem. Součástí otužování může být i plavání nebo saunování dětí. Pobyt batolete v sauně by měl trvat krátce, konkrétně tři až pět minut, a to sice při maximální teplotě kolem 60 °C. S věkem se může doba zvyšovat. Všechny formy otužování by měly být dítěti příjemné.

Saunovat se můžete i s dětmi. Podpoříte jejich otužilost i imunitu.

Saunou ke zdraví

V zimních měsících, kdy nám představa ledové sprchy po ránu nebo snižování teploty v bytě nepřijde zrovna lákavá, je dobrým startem saunování. Mimo toho, že je příjemné, ale také pomáhá našemu zdraví i psychice. Jak říkají Finové, v sauně se utiší hněv a v člověku se rozhostí pohoda.

Právě díky Finům, konkrétně díky úspěchům finských sportovců na olympiádách po první světové válce, se o saunu začal zajímat bez nadsázky celý svět. Saunování se stalo velmi oblíbeným pro jeho blahodárné účinky na organismus. Spolehlivě odstraňuje fyzickou i psychickou únavu a posiluje obranyschopnost organismu. Sauna také stimuluje činnost žláz s vnitřní sekrecí, zejména nadledvinek, které jsou mimo jiné zodpovědné za kvalitu spánku. Zlepšuje také průchodnost dýchacích cest a čistí pleť. Aby mělo saunování kýžený efekt, je vhodné absolvovat ho alespoň jednou týdně. Navíc je příležitostí, jak si najít čas na sebe, relaxovat, a zároveň se začít aktivně otužovat.

Související