Zdraví 23. června 2017

Začalo léto, začněte s jógou!

Michal Večeřa, lektor jógy 4 min 736 přečtení

Léto je období, které si s jógou skvěle rozumí. Poznejte 5 tipů, které vás přesvědčí, že začít s jógou je tisíckrát snazší, než jste si mysleli!

Většina z nás má během letních měsíců mnohem více energie než během zbytku roku, a tak máme chuť zkoušet i něco nového. Že se vám honí hlavou myšlenka začít s jógou, ale v závěsu za ní vzniká spousta vnitřních výmluv, proč to teď nejde? Pak je tento článek právě pro vás.

1. Pravidelnost je víc než intenzita

Možná jste se báli začít právě kvůli tomu, že nemůžete ze svého náročného každodenního programu ukrojit hodinu na skupinovou lekci. Tedy spíš dvě, když se započítá i cesta atd. Upřímně, to že lekce ve studiích trvají hodinu, ještě neznamená, že to je minimální čas potřebný na kvalitní praxi. Většina jogínů vám potvrdí, že mnohem důležitější, než délka jednotlivých úseků vaší praxe, je jejich pravidelnost. Kolikrát jste už něco vzdali, protože jste to zkrátka přehnali a otrávilo vás to? S jógou se vám může dost dobře stát to samé. Vyrazte zcela poprvé na 90minutovou lekci dynamické power jógy a s největší pravděpodobností budete mít problém následující den vstát z postele. A na averzi bude zaděláno. Moje strategie: hlavně pravidelně. Ne nutně denně, klidně 3x do týdne. Důležité je prostě začít ve stanovený den a čas. A pak už je jedno, jestli budete cvičit 20, 40 nebo 90 minut. Vaše tělo vám samo jasně řekne, na co se ten den cítí a proto nejděte proti němu, násilí (i na sobě samém) do jógy nepatří.

2. Držte si rytmus. Svůj.

Pokud jde o to, jak správně jógu praktikovat, aby našemu zdraví skutečně posloužila, moje rada zní: respektujte přirozenou cykličnost svého těla a používejte selský rozum. Pozdravy slunce jsou spíše energizujícím cvičením, které nás probouzí k větší aktivitě, dává proto smysl je zařadit spíše na ráno než večer. Už z názvu této sestavy to asi logicky plyne, stejně jako je jasné, že naopak pozdrav měsíce byl sestaven tak, aby byl vhodný pro zklidnění ve večerních hodinách.

Je-li pozdrav prováděn ráno, tváří k vycházejícímu slunci, pak vystavujeme své tělo působení blahodárného ranního slunečního světla.

Navíc plného působení pozdravů slunce dosahujeme právě tehdy, když se při cvičení vystavujeme dennímu světlu. „Je-li pozdrav prováděn ráno, tváří k vycházejícímu slunci, pak vystavujeme své tělo působení blahodárného ranního slunečního světla. Mnohé ze žláz s vnitřní sekrecí jsou na světlo citlivé a dochází tedy k jejich stimulaci. Pomocí opakovaného a pravidelného provádění pozdravu slunce je např. možné korigovat i nepravidelnosti menstruačního cyklu," uvádí ve své knížce Pozdravy slunce vynikající autorka a učitelka Míla Sávitrí Mrnuštíková. 

3. Nebojte se videí!

Mě osobně na józe moc baví to, že má pevný základ ověřený generacemi, ale stále se vyvíjí. K tomu dnes patří také moderní technologie a díky nim možnost cvičit podle instrukcí oblíbeného lektora kdykoliv a kdekoliv. Za prvé jsou jógy plné video servery jako Youtube a Vimeo, i když většina je v angličtině. Těm jazykově lépe vybaveným vřele doporučuji kanál Tima Senesiho. Bude se vám líbit jeho věcný a klidný přístup, ideální pro ty, kdo moc nemusí sluníčkové básnění stejně jako já :-) Báječný je Timův 30denní program zcela zdarma, který je ideální právě pro úplný start.
Videa jsou navíc dobrá pro začátek i z důvodu viz bod 1, tedy menší časové náročnosti. Mnoho 20-30 minutových videí v češtině najdete na Joga Virtual, kde si můžete zacvičit i se mnou :-)

Při józe nemusí být vždy jen solitér. Naopak si můžete řadu cviků vyzkoušet i v páru strávit tak skvěle společný čas. Vyzkoušejte osvěžující vzájemné protažení s otevřením hrudníku. 

4. Vyhněte se stereotypu.

Jak jsem zmínil, pravidelnost v jakékoliv intenzitě je klíčem k úspěchu. Přesto se ale nenechte vtáhnout do jakéhokoliv stereotypu! Léto je asi jediné období, kdy si můžeme naplno užívat pobyt venku. Máte-li možnost strávit čas s přáteli venku, dejte jim před jógou přednost, neudělejte si z ní břemeno. Nebojte se, těch deštivých dnů, kdy budete odkázáni právě jen na prostor svého příbytku, si ještě užijete dost a právě jóga vám pomůže nebýt z nich zkroušení. Jeden typ pozic vám ale doporučuji zařadit každý den ráno i večer, zabere vám to maximálně 5 minut. Jde o rotace, které pomáhají probudit vaši peristaltiku a tím očišťují vaše trávení. Můžete zkusit pozici, kterou vidíte na fotce, nebo se prostě jen posadit do sedu se zkříženýma nohama či na židli. Nejprve se zhluboka nadechněte, napřimte záda a vytáhněte páteř vzhůru za temenem. S výdechem aktivujte svaly břicha, mírně ho vtáhněte dovnitř a rotujte celým trupem na jednu stranu. V rotaci se zastavte na 5 dechů, pak se z pozice uvolněte a zopakujte rotaci v druhém směru.

Rotace jsou pohyb, který miluje nejen vaše páteř, ale také trávící systém. Podpoří totiž skvěle vaši peristaltiku, a to především, pokud začnete nejdřív otočením doprava (kde je vzestupný tračník), a pak doleva (masáž pro sestupný tračník).

5. Zapojte ájurvédu. 

V Indii, odkud jóga pochází, ji většina lidí praktikuje v souladu s další starověkou vědou zvanou ájurvéda. Zkuste si o ní najít více informací a na pár dní třeba uzpůsobit svůj jídelníček právě podle ájurvédských zásad. Možná se vám bude cvičit ještě lépe! Podle ájurvédy totiž v našem těle během léta často převažuje energie ohně a vody. Patříte-li mezi typy, které se snadno zpotí a vedra nesnášíte dobře, volte raději klidné styly jógy a vyhněte se přílišné dynamice.

Ájurvéda má také několik receptů, jak se zchladit. Nejlépe uděláte, když se ve vedrech vyvarujete ostrého koření, červeného masa nebo tučných jídel a mouky, které zvyšují vnitřní teplo vašeho těla. Naopak ochladit vás mohou třeba fazole mungo, kokos, podmáslí nebo zelený hrášek. Také můžete zkusit vyměnit „západní styl“ pití ledových nápojů za vlažné čaje, které pomáhají udržet vaši termoregulaci bez velkých výkyvů. Doporučuji mátový – máta sama o sobě zchlazuje a navíc díky nulovému obsahu kofeinu neodvodňuje váš organismus.

Související