Zdraví 11. ledna 2018

Vitamíny a minerály. Proč jsou pro náš organismus tak důležité?

redakce 8 min 1062 přečtení

Po celý rok, ale především na podzim a v zimě je třeba dodávat tělu dostatek vitamínů a minerálů. Víte které vitamíny jsou nejdůležitější? A přijímáte jich v potravě dostatek?

Vitamíny jsou organické sloučeniny, které patří mezi základní složky stravy. V organismu nemohou být syntetizovány v dostatečném množství, a proto musejí být získávány ze stravy. Vitamíny plní v organismu řadu nezastupitelných rolí – podílejí se na metabolismu všech živin, hrají významnou roli v prevenci nemocí, podporují správnou funkci imunitního systému, jsou přirozenými katalyzátory chemických reakcí a zpomalují degenerativní projevy stáří.

Není vitamín jako vitamín

Rozlišujeme 13 základních druhů vitamínů – A, D, E, K, C, B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, H. Ty se dále rozdělují na rozpustné v tucích (lipofilní) a rozpustné ve vodě (hydrofilní). Lipofilní vitamíny se v těle ukládají a tvoří zásoby, takže nám několik týdnů až měsíců vydrží. Patří sem vitamíny A, D, E, K. Naopak hydrofilní vitamíny se při přebytku v těle automaticky vylučují močí (výjimka vit. B12). Proto je nutné je na rozdíl od vitamínů lipofilních průběžně doplňovat ze stravy. Ta musí být pestrá, vyvážená a bohatá nejen na vitamíny, ale i na minerály.

Co jsou to minerály a proč jsou pro nás důležité?

Minerály jsou anorganické látky nesmírně důležité pro lidský organismus. Podobně jako vitamíny je přijímáme potravou. Podporují stavbu tělesných tkání a regulují metabolismus. Jejich účinky jsou hojně skloňované ve spojitosti s prevencí civilizačních chorob. Mají vliv na hormonální rovnováhu a zásadním způsobem ovlivňují životně důležité funkce organismu jako jsou rozmnožování, vyměšování, metabolismus nebo zažívání. Minerální látky se dělí na makroprvky (sodík, draslík, hořčík, vápník atd.) a stopové prvky (železo, měď, zinek, jód, fluor atd.).

Jak poznáme, že nám minerály a vitamíny chybí?

Snadno. Pokud našemu tělu schází potřebné živiny, projevuje se to na našem fyzickém stavu ale i na naší psychice. Na příjem vitaminů je třeba klást důraz zejména při nadváze, v nemoci či při zvýšené fyzické nebo psychické zátěži. Pokud vitaminy či minerály organismu chybí, dříve nebo později se to projeví. Například sníženou obranyschopností organismu, náchylností k nemocem, nebo propuknutím nějaké choroby.
Často se nám nedostává vitaminu C (doporučená denní dávka – DDD je 80 mg) a vitamin B9 (kyselina listová, DDD 0,2 mg). Problém je rovněž s vitaminy rozpustnými v tucích (A, D, E a K), které si tělo samo nedokáže vyrábět v dostatečném množství. V zimních měsících je častý nedostatek vitamínu D (DDD 5 5µg). Z minerálů se organismu nejčastěji nedostává vápník, železo, jód nebo hořčík.

Kožní problémy a horšení zraku – nedostatek vitaminu A

Nedostatek tohoto důležitého vitamínu se mimo obtíží se zrakem projevuje celkovou únavou, ale může mít na svědomí také řadu kožních problémů. Například předčasný výskyt stařeckých skvrn, zhoršování a výskyt akné a ekzémů, vysušení a šupinatění pokožky. Může být také skrytou příčinou infekcí dýchacích cest nebo zažívacích problémů. Vitamin A navíc napomáhá rychlejšímu hojení ran a podporuje správné fungování imunitního systému.
Zdroj vitaminu A: rybí tuk, mrkev, špenát, kapusta, zelí, brokolice, dýně, máslo.

Nedostatek vitamínů a minerálů může být příčinou chronické únavy, nedostatku energie i deprese. 

Hemeroidy, křečové žíly a deprese – nedostatek vitaminu C

Zánět dásní a jejich krvácení, krvácení z nosu, vysoký krevní tlak, hemeroidy, křečové žíly, nadváha, poruchy zraku, vypadávání vlasů a únava. To vše může být zapříčiněno nedostatkem vitaminu C. Přitom jde o vitamín, který jde poměrně jednoduše doplnit stravou. 85 g vitaminu C je průměrně v 1 pomeranči. Tato dávka stačí k tomu, abychom předešli výše zmíněným zdravotním komplikacím, a navíc posílili organismus a chránili se před nachlazením. Má také pozitivní účinky na psychiku, nervový systém a schopnost koncentrace. Nemyslíte, že dát si každé ráno k snídani pomeranč se vyplatí?
Zdroj vitaminu C: šípky, citrusové plody, papriky, jahody, brokolice, brambory, zelí, petržel, rakytník.

Poruchy nervového systému, řídnutí kostí – nedostatek vitaminu D

Nedostatek vitamínu D se neprojeví okamžitě, o to je však důležitější na jeho pravidelný přísun dbát. Vyhneme se tak závažným zdravotním komplikacím. Deficit vitaminu D totiž způsobuje krátkozrakost, problémy s dásněmi, vypadávání zubů a vlasů, podrážděnost, deprese i poruchy spánku. Přirozeným doplněním tohoto životně důležitého vitamínu je pobyt na slunci. V zimě je proto důležité hlídat si jeho obsah ve stravě.
Zdroj vitaminu D: játra, mořské ryby (rybí tuk), vejce, máslo.

Náhlé kožní problémy nebo zhoršení pleti mohou signalizovat nedostatek vitamínů.

Řídnutí kostí, nespavost – nedostatek vápníku

Vápník je minerál důležitý pro stavbu a pevnost kostí a zubů. Má vliv také na vývin svalů, napomáhá správné srážlivosti krve a reguluje srdeční rytmus. Ve chvíli, kdy nemá tělo dostatek vápníku, odebírá ho právě z kostí. Důsledkem toho řídnou, vytváří se osteoporóza a dále se prohlubuje. Jasným signálem, že nám schází vápník, je také kazivost zubů, nespavost, únava a svalové křeče.
Zdroj vápníku: ryby, šproty, sardinky, mák, ořechy, sýry, mléčné tučné výrobky.

Závratě, dušnost – nedostatek železa

Nedostatkem železa je nejčastěji evidován u menstruujících žen, žen v těhotenství, po porodu, ale také u seniorů a malých dětí. Projevuje se únavou, poruchou soustředění, slabostí či závratěmi způsobenými nedostatečným okysličením krve. Jedním z častých příznaků nedostatku železa je bledost, dušnost při fyzické námaze nebo nevolnost. Dlouhodobý deficit železa může vést až k chudokrevnosti.
Zdroj železa: především maso, ale také ořechy, semínka, játra, žloutky, melasa, meruňky, švestky, červená řepa, brokolice.

Vyvážená strava je klíčem ke zdraví. A to jak fyzickému, tak psychickému. Pokud máme pestrý a vyvážený jídelníček, nemusíme obvykle vitamíny a minerály doplňovat prostřednictvím doplňků stravy. Mezi nejlépe vstřebatelné formy se řadí cheláty, bisglycináty a soli organických kyselin, případně další organické vazby (např. selen vázaný v kvasnicích)
Pokud však cítíte nedostatek některých živin, je dobré poradit se o užívání těchto doplňků s lékařem. Lze se jimi totiž předávkovat. Nejjistějším způsobem, jak zjistit, kolik a čeho se vašemu organismus aktuálně nedostává, je plynová chromatografie, čili rozbor z vlasů, kůže nebo nehtů.

Související