Zdraví 6. listopadu 2017

Sportem k psychickému zdraví

redakce 6 min 645 přečtení

Fyzická aktivita je pro dlouhodobé udržování dobrého psychického stavu klíčová. Pravidelný pohyb je zbraní proti depresi a úzkosti a má vliv na tvorbu hormonů, které regulují náladu.

Podzim je tady a s ním i hrozící období splínů. Jsou dny, kdy prší nebo je pod mrakem, ráno bývá lezavo a člověk by prostě nejraději zůstal zalezlý pod peřinou, pil čaj a koukal na filmy. Jak se bránit špatné náladě a zvládnout nadcházející dny s energií a úsměvem? Začněte sportovat!

Pohyb pro lepší náladu i paměť

Po delším cvičení se více vylučují endogenní opiáty, které většina lidí zná jako endorfiny – hormony štěstí. Kromě toho, že zlepšují náladu, tlumí také bolest.

„Pozitivní vliv může mít cvičení na zlepšování depresí, na snižování úrovně úzkosti, zvyšování kladného sebehodnocení a posilování psychiky v boji se stresem. Lidé, kteří pravidelně běhají nebo plavou, mají podstatně nižší výskyt depresí než jiné srovnatelné skupiny,“ uvádí v knize Jak dosáhnout postavy snů psycholog Prof.PhDr. Jaro Křivohlavý, CSc., a dodává: „Ale není to jen aerobní forma cvičení, která kladně ovlivňuje psychiku. Obdobný účinek byl zjištěn i tam, kde se používaly vhodné formy posilovacích cvičení.“

Vlivem pohybu dochází k lepšímu prokrvení a okysličení centrální nervové soustavy (CNS). Opakovaná fyzická zátěž způsobuje v mozku změny, které přispívají ke zlepšení paměti a schopnosti se učit - část mozku, která reaguje dobře na fyzickou aktivitu je právě hippocampus. Pokud je člověk fit, dochází k jeho zvětšení. Hippocampus je odpovědný za schopnost mozku učit se a za paměť. Tímto můžeme vysvětlit zlepšení paměťových schopností u lidí, kteří pravidelně cvičí. V reakci na fyzickou zátěž také dochází ke zvýšení vyplavování adrenalinu a noradrenalinu. Jejich úkolem je dodat svalům více energie, a to jak z glykogenu, tak ze zásobní tukové tkáně. Zvyšují srdeční tep, krevní tlak a srdeční objem.



Při sportu se vyplavují hormony štěstí, je přirozeným a zdraví prospěšným antidepresivem. Sportovat může celá rodina. Zdroj: shutterstock.com.

Jak to vlastně funguje?

Pravidelná sportovní aktivita má, jak už jsme popsali výše, vliv na vyplavování hormonů štěstí. Dovede toho však mnohem více. Jedním z důvodů, proč je pohyb tak efektivním „zlepšovákem“ nálady je, že působí přirozeně antistresově. Při fyzické zátěži se soustředíme na výkon, na naše tělo a de facto nemáme čas na přemýšlení nad problémy, které se nám normálně honí hlavou. Při pravidelné dávce fyzické námahy se vám bude navíc večer lépe usínat.

Dalším aspektem je pravidelnost. Obzvlášť pro lidi v depresích jsou každodenní rituály stěžejní. Systém, řád a automatizace činností tvoří ve dni „záchytné body“. Pokud je alespoň jedním z těchto bodů pohyb, dokáže do jisté míry zaplašit chmury a zlepšit náladu.

Pro pohyb je mimo jiné typický mechanismus katarze. U aktivit jako je box a jiných bojových sportů dochází k průchodu emocí a vybití nahromaděné agrese. Pravidelný pohyb je i kompenzačním procesem, který vyvažuje např. sedavé zaměstnání, a to jak na fyzické, tak i na psychické úrovni.
Přináší i další benefity. Lidé, kteří pravidelně sportují, mají vyšší sebehodnocení, disciplínu a důvody k tomu být na sebe hrdí. Sami se utvrzují v tom, že mají silnou vůli a když budou chtít, dokáží překonat nejednu překážku, což je zásadní pocit potřebný pro boj s úzkostmi a stresem. Více o důležitosti pohybu a vyvážení pracovního a osobního života se dočtete také v našem rozhovoru s MUDr. Vojáčkem Nedejte stresu šanci.


Skupinové sporty rozvíjejí schopnost komunikace. Zdroj: shutterstock.com.

Pohyb prospívá i komunikaci

Komunikace s druhými lidmi je klíčová. Pokud umíme komunikovat, jsme schopni si věci takzvaně „vyříkat“, vyvarujeme se tak komunikačních šumů a nedorozumění a ušetříme si spoustu trápení.

Existuje řada sportů, které nejsou individuální. Skupinové sporty podporují rozvoj dovedností, které dále ovlivňují vztahy s okolím, ale i to, jak jsme úspěšní v práci. Při kolektivních sportech se učíme schopnosti pracovat v týmu, komunikaci, odhadnutí vlastních sil, ale také důvěře a potlačení ega za účelem kladného výsledku ve prospěch celého týmu. Učíme se také prohrávat a přiznat vlastní chybu. Prožíváme pocity sociální opory, uznání za dobře odvedenou práci a učíme se tyto pozitivní projevy přijímat.

Pravidelný pohyb má zkrátka řadu pozitiv, tak proč s ním nezačít?

Související