Motivace 11. července 2018

Psst! Zbavte se otravných zvuků a ponořte se do ticha

redakce 5 min 1369 přečtení

Žijeme v rychlé a hlučné době. Jsme vystaveni neustálým podnětům, a to nejen obrazovým, ale i zvukovým. Hlučná doprava ve městě, v práci se kolegové neustále překřikují, pořád nám na mobilu pípají upozornění ze sociálních sítí. A když přijdete domů, posloucháte křik dětí nebo stížnosti svého partnera. Jsme obklopeni hlukem tak moc, že ani neslyšíme, jak naše duše volá dost. Přitom vymanit se z ohlušující spleti rozličných zvuků není tak těžké, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jak na to?

Najděte si na ticho čas

Najděte si každý den malou chvilku na to, abyste se zklidnili a byli v naprostém tichu. Stačí se zavřít třeba do ložnice, koupelny, zkrátka místnosti, kterou budete mít jen pro sebe. Soustřeďte se na svůj dech, zapomeňte na svět okolo a nechte se unášet přítomným okamžikem.

Zdroj: Shutterstock

Vypněte mobilní telefon

Vypněte mobil a všechny přístroje, které vydávají nějaké zvuky. Snadno se to řekne, ale hůře se to dělá. Odložit mobil je pro moderního člověka skutečně těžké, ale není to nemožné. Uvědomte si, že pokud chcete díky tichu najít vnitřní klid a lépe pečovat o svou duši, neustálé pípání zpráv na messengeru vás k vytouženému klidu nepřivede. Navíc platí, že při svém tichém odpočinku byste neměli být ničím rušeni. O tom, jak odložit mobil a žít offline jsme nedávno psali článek.

Vyndejte sluchátka z uší

Také nemůžete žít bez své oblíbené hudby? To naprosto chápeme. Ale pokud posloucháte hudbu na vysokou hlasitost, koledujete si o poškození sluchu. Při vysokém počtu decibelů vaše uši trpí a následky se mohou objevit v pozdějším věku. Snažte se na pár dní sluchátka odložit nebo hudbu poslouchejte na co nejnižší hlasitost. V rámci své tiché miniterapie vám také doporučujeme, abyste se vyhýbali hlasitým podnikům, ve kterých neslyšíte vlastního slova.

Usínejte v úplném tichu  

Usínáte při televizi? Tak to se nevědomky okrádáte o energii na další den. Jednak se připravujete o kvalitní spánek a jednak jste opět obklopeni hlasitým zvukem. Televize vás budí ze spaní a vy se ráno vzbudíte podráždění za doprovodu otravného pípání budíku. Zkuste se svého nešvaru zbavit. Ideálně byste měli usínat v naprosté tmě a tichu. Ulevíte vyčerpanému organismu a ráno budete svěží.

Nemluvte. Nebo alespoň méně

Často máme pocit, že musíme pořád mluvit. Očekává se od nás, že si budeme ostatních všímat a komunikovat s nimi. Společné chvíle s blízkými můžeme trávit i tak, aniž bychom se pořád navzájem překřikovali. Rodinná návštěva nemusí být hlasitá jako fanoušci na fotbalovém zápase. Zkuste mluvit tišeji nebo méně. Naslouchejte druhým a neskákejte do řeči.

Vyrazte do přírody

Víte, kde na vás čeká to nejúžasnější ticho? Hádáte správně, že v přírodě. V lese, daleko od lidí a rušivých zvuků se vám bude relaxovat nejlépe. Uslyšíte maximálně tak zpěv ptáčků nebo větve praskající pod vašima nohama. Příroda umí stvořit tu nejlíbeznější symfonii, která není hlasitá a neškodí nám.

Terapie tmou a tichem

Pokud jste dobrodružné povahy a chcete se od hlasitých zvuků odprostit úplně, vyzkoušejte terapii tmou a tichem. Jedná se o několikadenní pobyt, který probíhá v naprosté tmě a tichu. Celou tu dobu jste sami se svými myšlenkami a máte tak čas zastavit se a uvědomit si, co je pro vás v životě to nejpodstatnější. Možná dojdete k překvapivým závěrům. Terapii provádí zkušený odborník, který na vás dohlédne. O této terapeutické metodě si nejdříve načtěte nějaké zdroje, abyste zjistili, jestli pro vás bude vhodná.

Související