Zdraví 2. května 2018

Lék na bolest zad i stres, který vás nic nestojí? Vyzkoušejte automasáž.

redakce 10 min 325 přečtení

Automasáž patří mezi nejlepší způsoby, jak zklidnit nervy, odstranit stres a navodit pocit životní pohody. Kdy automasáž pomůže a kdy je třeba navštívit odborníka?

Historie, matka moudrosti

Bolest svalů na fyzické úrovni často signalizuje stav psychické nepohody. Dle holistického, celostního přístupu k lidskému bytí, je psychická stránka neodmyslitelně spjata s fyzickou. To věděli i starověcí Číňané. Tamní archeologické nálezy potvrdily, že masáže byly praktikovány už před třemi tisíci let. Vnitřní kniha Žlutého císaře, první komplexní lékařský text, sepsaný někdy mezi lety 2700 a 200 př. n. l., popisuje léčbu s použitím bylin, akupunktury a masáže.

Roku 1500 př. n. l. se v Indii tvoří základy ájurvédské medicíny, které se zmiňují o masáži, olejích a bylinkách. Indická masáž hlavy je po tisíc let součástí rodinné péče a podporuje zdravé vlasy a odpoutává od všednodenních starostí. Hieroglyfy nalezené v egyptských hrobkách a datované k roku 2300 př. n. l. zobrazují lékaře, kteří svými dlaněmi třou ruce a nohy svých pacientů.

Jiný kraj, jiný mrav

Každá kultura má své vlastní tradice masáže, které oscilují mezi požitkem, lidovým využitím a profesionální terapií. Nyní je masáž praktikována samostatně, přestože tradičně tvořila část léčebného celku. Masáže jsou v našich končinách velmi oblíbené a rozšířené. Každý z nás ví, že když si zablokuje páteř, nebo se ráno z neznámých důvodů nezvedne z postele, je čas vyhledat odbornou pomoc. Ať už fyzioterapeuta, nebo osvědčeného maséra. Ideálem by samozřejmě bylo se o své tělo pravidelně starat a neřešit problém až v akutní fázi, kdy nám zkrátka nic jiného nezbývá.

Jak ale na to, když jste v jednom kole a nestíháte chodit na masáž pravidelně? V dnešní hektické době, která je příznačná pro všechny kouty „civilizovaného“ světa, je oblíbeným způsobem pro uvolnění těla i mysli automasáž. Akutní problémy neřeší, ale umí jim alespoň zčásti předcházet. Zvlášť pokud jsou bloky na fyzické úrovni opakovaně spojeny s psychickou zátěží, stresem a nedostatkem spánku. Nejenže uleví od fyzické bolesti a uvolní psychické napětí, ale naučí vás poznat dobře své tělo, číst jeho signály a naslouchat intuici.

Aby se hlava spojila s tělem

Automasáž je dle Emmy Mitchell, uznávané autorky mnoha publikací o zdravém životním stylu, v podstatě formou meditace. „V běžném shonu a každodenním pracovním nasazení není prostor pro uvolnění, zastavení se a nadechnutí. Většinou jsme odpojeni od svého těla, zato hlava funguje na plné obrátky. Pokud se chceme cítit lépe, musíme si tento prostor, kdy se budeme soustředit jenom na sebe, vytvořit. Pozornost, péče a čas, které věnujete sobě samým, se vám vrátí v podobě zlepšeného zdraví a v pocitu štěstí,“ píše Emma Mitchell v knize „Energie tvého těla: nový přístup ke zdraví a vitalitě“, ve které mimo jiné popisuje, jak správně postupovat při automasáži, aby měla kýžený efekt.

Prospěšnost automasáží potvrzuje i MUDr. Lenka Vaňková z kliniky Endala – Medicína 21. století, která se v praxi zabývá celostní medicínou: „Pravidelné, systematické zavádění automasáží značně zvyšuje prokrvení dané oblasti a tím výrazně urychluje její schopnost regenerace. Důležitá je i rituální neboli systematická část, kdy člověk získá vhodné mentálně zdravotní návyky a odpovědnost za svůj zdravotní stav.“

Automasáž jako rituál

Automasáž dokáže rychle ulevit od napětí a bolesti, například když jste v práci. Pokud však chcete tyto potíže vyřešit dlouhodobě, udělejte z automasáže rituál, kterému se budete ve stanovenou dobu věnovat. Emma Mitchell doporučuje připravit se na automasáž aromatickou koupelí. Pusťte si příjemnou hudbu, vytvořte intimní atmosféru zapálením svíček a dopřejte si vonnou esenci. Ve vaně můžete zavřít oči, vdechovat vůni esence a před masáží zklidnit tělo i mysl. Připravte si nahřátou hebkou osušku, kterou se po koupeli osušíte.

Automasáž pro rychlou úlevu od bolesti a napětí

Pokud nemáte čas na automasáž s přípravou a potřebujete rychle ulevit od bolesti a napětí, pak je několik následujících technik právě pro vás. Jsou vhodné i pro začátečníky a zvládnete je praktikovat například i v práci.

„Pamatujte: důležitější, než vlastní masáž je kvalita vašeho vědomého prožitku, který do masáže vkládáte. Proto zklidněte dýchání, opřete se oběma nohama pevně o podlahu a nalaďte se na pocity celého těla.,“ radí Emma Mitchell.

Masáž rukou

Nosíte těžké tašky s nákupem, kabelky, které váží snad tunu, nebo dlouho píšete na počítači? Vyzkoušejte uvolňující masáž rukou. Ta je vhodná, když s automasáží začínáte. Tato technika je zaměřená na rychlou pomoc od stresu.

Dejte ruku dlaní vzhůru, sevřete zápěstí mezi prsty a palcem druhé ruky. Poté ruku zespoda podepřete a bříškem palce začněte masírovat zápěstí a spodní část dlaně druhé ruky. Pomalu a s citem masírujte celou dlaň malými krouživými pohyby. Následně ruku obraťte dlaní dolů a začněte masírovat její hřbet včetně zápěstí. Malými krouživými pohyby pronikejte mezi kůstky – od zápěstí až ke konečkům prstů, pokračujte jemným hlazením dlaní prsty (ramena a paže jsou uvolněné) a na závěr namasírujte každý prst zvlášť, i palec.

Automasáž spánků

Když vidíme, jak má někdo „hlavu v dlaních“, značí to většinou starosti, únavu, nebo bolest hlavy. Nebo všechno najednou. Pomoci může správně provedená automasáž. Jak na to?

Palce přiložte na lícní kosti, prsteníček, prostředníček a ukazováček položte z obou stran na spánky tak, aby se konečky prstů dotýkaly vlasů. Poté těmito prsty jemně a pomalu provádějte krouživé pohyby ideálně po dobu pěti minut.

Masáž šíje

Zablokovaná krční páteř je často příčinou bolestí hlavy. Blokace v této oblasti značí nadměrný stres a napětí, které dokáže zmírnit právě masáž šíje. Je to jednoduché: Jemně předkloňte hlavu, čelo opřete do jedné ruky a dlaní druhé ruky třete zátylek velkým krouživým pohybem. Nepoužívejte sílu. Pro uvolnění svalů šíje opřete lokty o stůl a položte prsty na měkkou tkáň po obou stranách krční páteře. Špičkami prstů dělejte drobné, jemné krouživé pohyby, kterými kopírujete krční páteř, ta se tak krásně uvolní.

Automasáž nohou

Nohy nás celý den nosí, kolikrát bývají nateklé a unavené. Jste-li navíc příslušnicí ženského pohlaví a nosíte ráda podpatky, měla byste nohám věnovat zvýšenou pozornost a péči. Jak? Nejlépe pravidelně.

Nohy uvolněte jemným povytažením prstů (na nohou). Jeden prst po druhém chytněte palcem, ukazováčkem a prostředníčkem a povytahujte rovně, směrem od nohy. Poté uchopte chodidlo uprostřed, v místě vyklenutí, pevně jednou rukou. Druhou rukou promasírujte jeden prst po druhém od kloubu ke kloubu směrem od kotníku ke konečkům prstů. Pomalu a jemně je otáčejte 3x na jednu stranu a pak 3x na druhou. Každý prst pak jemně povytáhněte a na závěr nohy hlaďte od kotníků směrem k prstům na nohou.

Kdy automasáž nepomůže?

Když však své tělo příliš dlouho zanedbáváme a jeho signály ignorujeme, nezbyde než se odevzdat do rukou odborníků. Kdy pomůže automasáž a kdy je třeba komplexní masáže od profesionála?

„Automasáž je optimální denní způsob péče, kdy je člověk schopen ovlivnit aktuální, ať již stresovou, nebo fyzickou zátěž. Klasickou masáž volíme při zvýšené fyzické aktivitě, nebo při nutnosti komplexnější relaxace organismu,“ říká Mgr. Lenka Vaňková z kliniky Endala – Medicína 21. století a dodává, „základním kritériem je i časová náročnost jednotlivých masáží. Doporučuji minimálně jednou nebo dvakrát měsíčně komplexní relaxační masáž, která může výrazně pomoci k předejití zablokování nebo poškození namáhaných svalových partií a vazivových tkání.“

Masáže jsou tělu i mysli prospěšné. Na tom se shodnou ti, co je vyzkoušeli, i ti, kteří je provozují. Jak se ale k masážím staví klasická medicína? Jaká masáž je pro vás vhodná a jak často je vhodné na danou masáž chodit? A ke komu? K masérce nebo k fyzioterapeutovi? Informace o různých druzích masáží a jejich vlivu na lidskou fyzickou i psychickou stránku přinesou další díly seriálu, který jsme otevřeli tímto článkem.

V příštím díle se můžete těšit na článek věnovaný masážím nohou, jejichž péče bývá často opomíjena. Pokud o ně budeme pečovat, rozhodně se nám to vyplatí. Masáže nohou například napomáhají snížení krevního tlaku, jsou jedním z preventivních opatření proti zhroucení klenby, podle některých léči dokonce i migrény a obecně pomáhají správné funkci krevního oběhu.

Zatím zkuste automasáž, podle našeho návodu ji zvládne opravdu každý. Zn. vyzkoušeno redakcí.

Související