Jídlo 15. května 2017

Lehká jídla na celé léto

redakce 5 min 983 přečtení

Česká kuchyně se s létem moc nekamarádí. I přesto, že známe zlidovělé letní klasiky - převážně zeleninové recepty, tak často v parných dnech nevíme, co jíst. Dlouhé vyváření v horkých dnech není zrovna nejpříjemnější představa a těžká jídla nás v létě tíží v žaludcích celou věčnost. Jak se tedy postavit čelem přicházejícímu létu, abychom se cítili co nejlépe? 

Kuřecí vývar

Polévka je grunt. A v létě by to měl být nejčastěji kuřecí vývar. Má svou sílu, ale přitom i lehkost. Ve vývaru můžeme využít mnoho druhů letní, sezónní zeleniny, kterou bychom třeba v zimě do polévek nedali. Správnou volbou jsou papriky, nebo třeba ředkev. Dejte si pozor na luštěniny jako jsou kukuřice nebo hrášek. Ty sice k létu patří, ale nejsou tak lehce stravitelné. V opravdu teplých dnech se může polévka zdát jako nesmysl, ale jižanské národy mají odzkoušené, že není od věci se jídlem zahřát – horko se pak zdá být přeci jen o něco menší. Na přípravu potom polévka vyhrává na plné čáře. Stačí vše dát do hrnce a můžeme na 2 hodiny odejít. Nezapomeňte, že se polévka nesmí vařit, ale tzv. „táhnout“. Toho dosáhnete nastavením správné teploty plotýnky nebo sporáku. Voda by neměla nikdy bublat.

Ovesné vločky a jogurty

Ovesné vločky jsou skvělé k snídani nebo ke svačině. Klasické ovesné vločky vás zasytí, ale přitom jsou doslova pověstné na pohodové trávení. Kupujte opravdu jen ty bez přidaného cukru. Díky vysokému podílu vlákniny pomáhají střeva přirozeně čistit. Hodí se především ráno a dopoledne. Ve 100 gramech ovesných vloček najdete přes 60 gramů komplexních sacharidů, 7 gramů tuků, 13 gramů bílkovin a celkem přibližně 370 - 450 kcal. Na dobrou snídani vám ale bude stačit i 40 gramů, což je zároveň i doporučená porce pro většinu z nás. Do podobné skupiny patří jogurty, které jsou nejen lákavou formou osvěžení, ale hlavně s nimi jako bonus dostáváme miniaturní živé organismy, které pomáhají s trávením. i jogurty si můžete dát s medem, nebo třeba s borůvkami, které půjdou již brzy sehnat na každém rohu. 

Oříšky

Častěji nás teď také čeká posezení s přáteli, venku či vevnitř, kdy určitě budeme chtít něco malého uzobávat. Nemusí to být zas takový problém. Pomůžou nám různé druhy oříšků. Správnou volbou jsou mandle, vlašské ořechy, piniová jádra, nebo třeba pekanové ořechy. Ty obsahují malé množství proteinů, které nás zasytí, ale i zdravé tuky, které naše tělo potřebuje. Tuky ale nad proteiny zásadně převažují a tak si dejte na oříšky opravdový pozor. Jsou ale i oříšky zcela nevhodné. Především burské oříšky, které vlastně nejsou ořechy, ale luštěniny. Stejně jako kešu ořechy, které patří spíše k luštěninám, a proto nejsou tak lehce stravitelné. Soustřeďte se pouze na oříšky přírodní a nesolené. Hlavní je umět se udržet a konzumovat je vždy a jedině v rozumném množství, přiměřeném vaší situaci, což je většinou právě 1 hrst. Nezapomeňte ale, že tou nejlepší alternativou zobání je nakrájená okurka, mrkev, nebo řapíkatý celer.

Banány

Šampionem horkých dnů v kategorii ovoce/zelenina se stává se značným náskokem starý dobrý banán. Dejte si na něj ale pozor, sladký je dost a cukru má celkem hodně. Proč je banán super ovoce, které nekomplikuje trávení, a naopak mu výrazně pomáhá? Nejen, že je celý v podstatě vlákninou. Banány obsahují velké množství pektinu, který významně napomáhá trávícímu procesu. Banány jsou skvělé i pro děti. A pokud vás nebaví je jíst přímo ze slupky, povede se vám z nich jistě i skvělé smoothie.

Abychom zvládli horké, letní dny, využijme květen k poctivému tréninku a mysleme při výběru potravin na to, abychom se zbytečně nezatěžovali. A hlavně, dopřejme tělu trochu té svěžesti, která by po zimě měla přijít!

Související