Motivace 15. listopadu 2017

Kdy je čas jít (domů)?

redakce 6 min 481 přečtení

Žijeme v hektickém světě, kde se zdá být normální pracovat do večera a všechno zvládat v poklusu, nebo v lepším případě, za pochodu. Jak se to ale odráží na našich vztazích a psychice?

Práce je důležitou součástí našich životů – trávíme v ní mnoho času a to často na úkor vztahů, odpočinku, zálib nebo rodiny. Jste přepracovaní, domů chodíte pozdě večer a pravidelně zasedáte k počítači, abyste dodělali resty? Nemůžete večer usnout a při slově „porada“ dostáváte panický záchvat?
Kdo se v předchozích řádcích našel, tak jistě ví, nebo už alespoň tuší, že podobný stav je dlouhodobě neudržitelný. Ale co s tím?

Popřemýšlejte o změně zaměstnání

Pokud je podmínkou toho, abyste si udrželi práci, že v ní budete přesně v 8:00 a neodejdete dříve, než bude všechno hotové (i když děláte práci za dva a odcházíte pravidelně po setmění), tak je to signálem, že je čas něco změnit. Než si ale otevřete jobs.cz, začněte u sebe.

Opravdu vás zaměstnavatel nutí tolik pracovat, nebo si toho na sebe prostě berete příliš, protože máte potřebu pořád sobě i svému okolí něco dokazovat? Chválili vás v dětství dostatečně rodiče? Dostává se vám za vaši práci ocenění? Máte někoho, kdo si všimne vašich úspěchů a dá vám to najevo? A konečně: co by se vlastně stalo, kdybyste z práce odcházeli v pět, zašli si do fitka, nebo stihli večeři s přítelem, přítelkyní či rodinou?

Pokud je problém ve vás, neměňte zaměstnavatele, ale svůj přístup. Vidíte-li podobné rysy u partnera nebo manžela/manželky, mluvte s ní/s ním o tom. Změna zaměstnání je velký krok, kterého se lidé leckdy bojí. Změna vlastního uvažování je krok ještě těžší a bez opory partnera to jde těžko.

Zdroj: www.shutterstock.com

Jak z kola ven?

Změna práce není žádný med. Zvlášť pokud na ní závisí naše existence. Musíme platit nájem, hypotéku nebo ještě k tomu živit celou rodinu. Když nás práce nebaví, jsme vystresovaní, podráždění, nevyspalí, nesoustředění. To se odráží i na našich vztazích, protože nedovedeme být tady a teď. Jak dojít do bodu, kdy nás práce nevyčerpává nebo dokonce těší? Máme pro vás pár tipů:

1. Mějte svojí práci rádi

Baví a naplňuje vás vaše práce? Tato otázka je naprosto klíčová. Když člověka práce nebaví, je to poznat na mnoha frontách. V práci je méně výkonný, nesoustředí se, dělá chyby. To má vliv i na sebevědomí a sebeprezentaci. Je to vidět i na jeho postavě - lidé, kteří jsou nespokojení v práci a dlouhodobě vystaveni stresu, trpí sklony k přejídání a tím pádem i přibírání na váze a v některých případech i sklony k alkoholismu. Večerní sklenička (nebo dvě nebo tři) bývají často jediným prostředkem, jak „vypnout“. Problém bývá mnohdy ve vedení. Nedostatečná motivace zaměstnance je častým důvodem nejen toho, proč jsou zaměstnanci neefektivní, ale i toho, proč neprosperují celé firmy. V zájmu všech zúčastněných stran tedy je, aby zaměstnance práce bavila. Zaměstnavatelé by tedy měli dělat maximum proto, aby se jejich podřízení cítili oceňováni, aby měli pocit, že jejich práce má smysl, aby věděli, na čem pracují a proč na tom pracují. Zaměstnaný člověk by si zase měl umět najít na práci pozitiva a pokud žádná nenachází, rozhoupat se a práci změnit. V práci totiž trávíme opravdu velkou část našich životů, a proto ovlivňuje nejen nás, ale i naše okolí.

2. Naučte se pracovat se svými strachy

Pravidelně a kvalitně relaxujte, najděte si čas na sport a svoje záliby. Když budete do práce chodit vyspalí a odpočatí, uvidíte, jak vám půjde všechno pěkně od ruky. Tedy méně stresu, vyšší efektivita. Paralyzuje vás strach, z čeho byste platili výše zmíněnou hypotéku, kdyby vás v práci neshledali dostatečně výkonným a dali vám vale? Řešení není nejjednodušší, zato je účinné: dělejte si finanční polštář. Jakmile budete vědět, že máte na účtu dost na to, abyste přežili pár měsíců bez práce, nebudete se bát skočit (rozuměj změnit práci). Dopadnete totiž do měkkého.

3. Nenoste si práci domů

Toto heslo by mělo být na všech billboardech místo reklam. Pro zdravé mezilidské vztahy, zdravý vztah sám k sobě i pro fyzické zdraví, je stěžejní oddělit práci od osobního života. Pokud přijdete domů, sednete si k počítači a do půlnoci budete pracovat, nečekejte, že to s vámi partner/ka dlouho vydrží. Dlouho to nevydržíte ani vy.

4. Nastavte si budík

Pracujete-li z domova nebo často v režimu home office, nastavte si budík. Jakmile zazvoní, zavřete počítač a běžte se věnovat sami sobě, svým zálibám, úklidu, nebo rodině. To samé ale platí i v práci. Známe to všichni. Ještě dodělám tohle a ještě tamto a už je zase po šesté. A to jste (si) slibovali, že dnes přijdete dřív domů. Chcete odcházet v pět? Nastavte si půl hodiny předem budík, zjistěte, kterou ze zbývajících činností můžete reálně stihnout v režimu poměr priorita – časová náročnost, tu dodělejte a běžte domů.

5. Chvalte se

Pozitivní přístup dělá divy. To se ví, ale jak na to? Co si třeba místo: dneska jsem to zase všechno nestihnul, kdy já to jenom udělám? každý den při odchodu z práce říct: dneska jsem udělal, co jsem mohl. Nebylo toho málo a udělal jsem to dobře. Zkuste to a uvidíte.

6. Nebuďte na sebe tak přísní

Spousta lidí má pocit, že když v práci něco zkazí, udělá chybu, nebo se mu něco zkrátka nepovede podle jeho (nebo cizích) představ, tak svoje selhání musí vykompenzovat. Nejlépe tím, že bude dělat více práce přesčas a o víkendech. Chybovat je lidské a chybami se člověk učí. Obvykle to chápe i vaše okolí (nejste-li obklopeni nechybujícími superlidmi), tak na sebe nebuďte tak přísní.

7. Naučte se hodit práci za hlavu

Opravdu myslíte, že ve 20:00 bude klient ten e-mail s výstupy, které jste pracně dávali dohromady po pracovní době, číst? Pokud není takový workoholik jako vy, tak email otevře až ráno. Když si navíc ráno práci překontrolujete s čistou hlavou, můžete odhalit chyby, které váš mozek po deseti hodinách práce prostě už nemá šanci zaregistrovat. Zvládli jste odejít z práce, aniž byste měli všechno hotové? Gratulujeme! Pojďme na další level.

8. Nechte práci v práci

Už jsme si řekli, jak je důležité nebrat si práci domů. Zde je ale třeba podotknout, že to neznamená jenom pracovat (tedy sedět za počítačem), znamená to na práci nemyslet. A právě to bývá nejtěžší. Pokud jste ve fázi, kdy je práce vaším největším stresorem, požádejte kamarády, partnera, manžela, zkrátka všechny, kteří s vámi tráví volný čas, ať s vámi o práci nemluví. Uvidíte, že je spousta jiných témat k hovoru. Zvlášť pokud si najdete čas na sebe. Nemáte čas chodit do kina, do divadla, na fotbal, rozebírat s kamarádkami kdo s kým kde a jak a podobně? Potom jednoduše nejste v obraze a logicky jediné, o čem můžete mluvit je vaše práce, protože nic jiného nežijete.

9. Napište si seznam toho, v čem jste v práci dobří

Když budete znát své kvality a budete si sami sebe vážit, snáze se vám vyjednají lepší podmínky v práci. Jste ve firmě už pár let, děláte mnohem zodpovědnější práci než na začátku, celé oddělení na vás stojí a šéf bez vás nedá ani ránu? Potom je čas na zažádání o vyšší plat a asistentku nebo další pomocnou sílu. Cílem kariérního postupu není dělat více za stejně peněz, ale dělat méně času více zodpovědnou práci za více peněz. Právě za zodpovědnost a zkušenosti se totiž platí. A to nejen ve firmě, kde právě jste. Pokud se svým stávajícím zaměstnavatelem nedomluvíte na vyhovujících podmínkách, nebojte se rozhodit sítě. O kvalitní lidi je stále nouze. A zvlášť o ty, kteří opravdu něco umí, a navíc to o sobě dobře vědí.

Související