Zdraví 6. září 2017

Kdo spaluje tuky rychleji, ženy nebo muži?

redakce 7 min 657 přečtení

Je pravdou, že rozdílů mezi oběma pohlavími je požehnaně. Ukládání a spalování tuků, kterému je tento článek věnován, není výjimkou

Asi každá z nás má ve svém okolí kamarádku, která se hlídá v jídle, snaží se pravidelně cvičit, aby se udržela štíhlá a fit a její muž jí, co ho zrovna napadne a kdy ho zrovna napadne a nepřibere ani deko. Jak je to vlastně s hubnutím, spalováním a tím kouzelným, tak hojně skloňovaným slůvkem metabolismus?

ZA CO VŠECHNO MŮŽE GENETIKA

Důvodem rozdílného ukládání tuků u mužů a u žen je podle odborníků genetika. Postupný vývoj dospěl k tomu, že problémovými partiemi u žen jsou převážně boky a stehna, u mužů zase oblast kolem břicha. Muži byli odjakživa lovci (to jim zůstalo dodnes), proto jsou geneticky vybaveni tak, aby měli lépe chráněné vnitřní orgány. Ženy rodily děti, staraly se o potomstvo, připravovaly potravu a zdržovaly se převážně na jednom místě. Ideálem ženské krásy byla Věstonická Venuše – široké boky a plná postava byly považovány za symboly ženství a plodnosti. Neznamená to ale, že všechny ženy na planetě mají díky genetice větší zadeček, boky a stehna a muži břicho srovnatelné s těhotenským bříškem. „Každý je samozřejmě jinak geneticky vybaven, což vidíme na rozdílech mezi tzv. somatotypy, tedy morfologickými typy člověka,“ říká Ing. Lukáš Vrána, regionální manažer a školitel programu Cambridge Weight Plan.

JAK POZNAT JAKÝ JSTE SOMATOTYP A K ČEMU JE DOBRÉ TO VĚDĚT?

Jaký jste typ poznáte podle toho, na kterých místech se vám ukládá tuk a kde máte na těle svalovinu. Právě tyto vnější znaky mohou napovědět, jakou má člověk tendenci k nabírání a spalování tuků. Základními somatotypy jsou ektomorf, mezomorf a endomorf. Každý somatotyp má svá specifika, která souvisí s různou měrou schopnosti spalování tuků, tvorby svaloviny a rychlostí metabolismu.

 „Ektomorf má rychlý metabolismus, který spálí vše, jak tuk, tak svalovinu. Zjednodušeně řečeno nepřibere a svaly nenabere. Svaly ale samozřejmě nabrat jde, vyžaduje to ale specifický typ tréninku. Jeho metabolismus ale spaluje tak rychle, že když trénink přestane, není problém za měsíc ztratit kilogram svalové hmoty. Endomorf naopak dobře nabírá svaly, ale zároveň i tuky, které špatně odbourává. Ženy s tímto somatotypem zase mají problém, že jim při cvičení rychle rostou svaly na rukou a nohou, což mnohdy nechtějí.“ uvádí Ing. Lukáš Vrána.

Pokud člověk ví, jaký je somatotyp, může mu to být užitečné. Můžete si vytvořit ideální jídelníček i tréninkový plán. Ten se musí uzpůsobit nejen tomu, jaký jste typ, ale i tomu, zda jste žena nebo muž.  „Hlavní rozdíl mezi muži a ženami je právě ve svalovině. Muž při stejném výkonu vydá více energie, protože je většinou těžší. Může ale také podat těžší výkon, uzvedne větší váhu, má více síly. Průměrně proto muži při fyzických výkonech spálí více energie.“ objasňuje výživový poradce Ing. Lukáš Vrána.

JAK HUBNOUT? NEJLÉPE ZDRAVĚ A BEZ JOJO EFEKTU

Muži to tedy mají díky genetice přirozeně o něco snazší. Možná i to je důvodem, proč jsou diety převážné ženskou záležitostí. Správně zvolená dieta nám pomůže dostat se do formy, cítíme se lehčí, lépe se nám cvičí, máme větší radost z pohybu. S dietou, především potom s nárazovými hladovkami, je však neodmyslitelně spojen (ne)slavný jojo efekt, který rozhodně neprospívá našemu vzhledu ani zdraví.

„Zdravotním rizikem je především opětovné nabrání hmotnosti, které ukazuje na špatně vyváženou stravu a s tím spojený příjem jednoduchých sacharidů, dráždění slinivky a podobně. Pokud někdo shodí a opět nabere 30 kilogramů, má potom výrazný energetický přebytek, který zvyšuje riziko civilizačních chorob,“ varuje Ing. Lukáš Vrána. Není divu. Pro tělo to není přirozené a nedokáže se s tím vyrovnat.

JAK VYBRAT DIETU, KTERÁ BUDE FUNGOVAT?

Hubnutí je věda. V dnešní době, kdy toto téma hýbe světem, máme nepřeberné množství informací o nejrůznějších dietách. Všechny mají údajně jedno společné: zaručeně zabírají. Výběr vhodné diety je pro žádoucí a trvalý výsledek klíčový. Důraz by měl být kladen především na to, zda má program promyšlené všechny kroky, včetně pokračování po dosažení cílové váhy. To potvrzuje i výživový poradce Lukáš Vrána:

Dobře navržený výživový program, jako např. Cambridge Weight Plan, je ukázkou, jak správně a efektivně hubnout. Pomáhají k tomu vyškolení poradci, pravidelné hlídání zdravotního stavu a konzultace. Je to ideální pro člověka, který se věnuje své práci a nemá čas věnovat se bádání o správném systému stravování. Cílem není pouze zhubnout, ale potom také vhodnou hmotnost udržet a přirozeně přejít ke zdravému životnímu stylu.“

Související