Zdraví 22. listopadu 2017

Jde na vás (pod)zimní depka? Možná trpíte sezónně ovlivněnou poruchou

Zimní deprese jsou pro vědce stále záhadou. Ale v jednom se dosavadní výzkumy shodují: pro lidi trpící sezónně ovlivněnou poruchou je typická zvýšená citlivost na světlo.

Pocity melancholie nás přepadávají s pozdním podzimem, kdy se krátí dny. Najednou odcházíme z domu za tmy a za tmy se vracíme. To na náladě zrovna nepřidá. Člověk bez poruchy, který přímo reaguje na roční období, se s příchodem zimy popasuje pomocí horkého čaje, teplého svetru, zavrtáním se do deky u oblíbeného filmu nebo knihy. U velkého počtu lidí však přeroste tato melancholie do tzv. zimní deprese.

Ta je záhadou pro vědce, psychology i ty, kteří jí rok co rok ve stejném období trpí. Roli hraje mnoho faktorů od chemických procesů v mozku, ionů ve vzduchu až po genetické předpoklady. Lidé trpící zimní depresí – známou také jako seasonal affective disorder, jejíž zkratka vypadá příznačně: SAD (smutný) – vykazují jeden společný rys: zvýšenou citlivost na světlo, respektive na jeho nedostatek. Dobrou zprávou je, že se dá léčit bez pomoci antidepresiv – světelnou terapií.

Za zimní depresí se dle vědce skrývá přebytek melatoninu

Co ale vlastně za zimními depresemi mimo chemických procesů v mozku a genetických předpokladů stojí? Om Wehr, výzkumník z National Institute of Mental Health, přišel s následujícím vysvětlením poruchy způsobené ročním obdobím: může být způsobena přemírou únavového hormonu. Jakmile začne epifýza uvolňovat hormon melatonin, cítíme se ospalí. Během zimy je u zvířat vylučován melatonin v delších intervalech než je tomu v jiných ročních obdobích. Wehr objevil, že lidé mají tento mechanismus také – ale pouze ti, kteří trpí sezónně ovlivněnou poruchou. Melatonin se tedy uvolňuje pozvolněji, zato konstantně. To má za důsledek permanentní pocit únavy a nedostatek energie.


Vědci i psychiatři doporučují při zimní depresi zvolit namísto antidepresiv cestu světelné terapie. Zdroj: www.shutterstock.com.

Jak zimní deprese léčit? Terapií světlem

Studie poukazují na to, že mnoho lidí s touto poruchou se cítí lépe po vystavení jasnému světlu. Řešení se tedy zdá být jednoduché. Máte-li depresi, sedněte si pod zářivku a udělá se vám lépe. Ve skutečnosti je však problém mnohem komplexnější. Alfred Lewy, výzkumník věnující se poruchám ovlivněným ročním obdobím z Oregon Health & Science University říká, že není problém pouze v nedostatečném přísunu světla, ale také v tom dostávat ho ve správném čase. „Nejdůležitějším obdobím dne, kdy potřebujeme světlo a kdy má moc přímo ovlivnit to, jak se budeme celý den cítit, je ráno,“ uvádí Lewy. Je toho názoru, že zimní deprese jsou zapříčiněny narušením biorytmu. Budík a různé povinnosti nás možná vytáhnou z postele s tím, že už je čas vstávat, vnitřní hodiny však mohou být jiného názoru. Jasné světlo ráno naše hodiny resetuje, je tedy nezbytné k tomu, abychom „vstali pravou nohou“.

Řekli byste si, že problém do jistě míry řeší posun času, ale podle Lewyho je to přesně naopak: sice máme ráno dříve světlo, ale problémem je vstávání před rozbřeskem. Jaké je řešení? Pokud můžete, vstávejte po rozbřesku, pokud ne, nešetřete po ránu elektřinou a dopřejte si světla, kolik jen můžete. Budete mít do nadcházejícího dne více energie a lepší náladu.

Všechny nejde brát stejným metrem

Častým a poměrně účinným způsobem léčby zimní deprese je tedy terapie jasným světlem. To je generováno speciálním světelným boxem a je mnohem jasnější než normální světlo, ať už přirozené nebo umělé. Tento způsob funguje, ale ne plošně na všechny pacienty. Stejně tak nelze určit jeden čas, ve kterém by se měli všichni trpící tímto onemocněním světlu vystavit. Záleží na individuálním biorytmu, který se u každého liší. Pokud je někdo noční sova, předčasné vystavení světlu by mohlo symptomy zimní deprese ještě prohloubit.

Stejné je to s antidepresivy. Zimní deprese je oficiální psychiatrickou diagnózou a jako takovou vám ji diagnostikuje psychiatr. Stejně jako jiné deprese se tedy dá léčit antidepresivy, ale ne u všech zabírají – proto jsou zimní deprese tak specifické. Vědci v případě diagnostikování zimní deprese nicméně doporučují zvolit cestu světelné terapie, protože se jedná o pro organismus rozhodně přirozenější cestu léčby, u které je navíc velká šance na úspěch. Pro to, aby byla léčba úspěšná je třeba u každého pacienta vysledovat, čím se řídí jeho biorytmus a podle toho nastavit časy, ve kterých je světelná terapie aplikována.

Vy, co máte podzimní splíny neklesejte na mysli. Horká čokoláda, teplé ponožky a oblíbený film vám zaručeně spraví náladu. Pro ty, kteří mají diagnostikovanou zimní depresi také existuje řešení – pořiďte si domácí světelnou lampu, poznejte svůj organismus a jeho biorytmus a udělejte si ze světelné terapie příležitost k meditaci nebo k tomu, abyste si přečetli oblíbenou knížku. Lampu pro domácí použití seženete poměrně snadno, celou řadu jich nabízí třeba internetový obchod mall.cz.

Související