Motivace 19. října 2017

Jak získat zpět sebevědomí po porodu?

redakce 5 min 1360 přečtení

Mateřství je krásné a obohacující. Jak se ale porod a změny s ním spojené projevují na sebevědomí matky? A jak se cítit opět sama sebou? To nám prozradila maminka 2 dětí a vítězka soutěže Silueta 2016, Anna Stofferová.

Také se říká, že mateřství je oběť. Děti nás učí nesobeckosti, upozadit naše potřeby a požadavky, uspořádat si priority. Novopečené matky by ale neměly zapomínat na sebe. V letadle je v bezpečnostních manuálech zdůrazněno, že matka má kyslíkovou masku nandat napřed sobě a pak až dítěti. A tak je to občas i v životě. Maminky musí někdy nejprve popadnout dech, aby svým dětem a novému životnímu tempu stačily.

Proč ženy po porodu přibírají?

Šťastnější z nás nechají většinu přebytečných kil v nemocnici a ta zbylá shodí v prvních týdnech po porodu, kdy běhají kolem miminka, nezastaví se a nevyspí se. To jdou pak kila dolů jedna radost, zvláště když dotyčná maminka kojí. Jenže tato cesta je poněkud zrádná. Tělo potřebuje živiny, aby zvládlo nedostatek spánku, vyčerpání po porodu a extrémní výdaje energie. Je třeba hned po porodu dbát na pravidelnost jídla nejen pro děťátko, ale i pro novopečenou maminku. To potvrzuje i Anna Stofferová, maminka dvou dětí, která se rozhodla podělit se s námi o svůj příběh:

„Po prvním porodu před 5 lety jsem se cítila ještě asi 6 měsíců velmi zle, porod jsem měla komplikovaný, syn byl nespavec, stále plakal, trpěl kolikami, skoro nic jsem nemohla jíst, takže jsem večer toužila po energii a jídlu, které mi energii dodá (hlavně cukr). Po druhém porodu jsem se cítila lépe, ale stejně, jako u prvního dítěte, jsem nepravidelně jedla, večer jsem byla absolutně bez energie, takže jsem ji doháněla hlavně cukrem a smaženým jídlem. Sice jsem po obou porodech měla v podstatě všechna kila dole, ale během roku jsem přibrala vždy minimálně 15 kg,“ říká Anna Stofferová.

„První rok dětí byl nekončící kolotoč, neměla jsem na sebe čas a ani jsem se neřešila (jak vypadám, jak jím), nakonec jsem skončila u oblečení vel. 46-48. Neměla jsem žádné sebevědomí. Bylo to jako vidět odraz sama sebe v cizím těle.“

Kult bezchybnosti

Žijeme ve společnosti, kdy je na to, jak vypadáme, kladen extrémní důraz. Zvládnout každodenní alternace sama sebe v rolích manželky, milenky, matky, a ještě k tomu vypadat dobře, to je vskutku nelehký úkol. Pokud nejste z těch šťastnějších, které mají „hlídací“ babičky a dědečky (nejlépe za rohem), pak jistě víte, jak náročným úkonem je se v prvním půlroce života dítěte umýt. Natož si umýt vlasy. Nebo je třeba stihnout vyfoukat do reprezentativního tvaru. Nebo dojít na nákupy. A tak chodíte s vlasy věčně svázanými do culíku, a ještě rok po porodu v těhotenských kalhotách. Jak na tuto „proměnu“ reaguje okolí?

„Myslím si, že dnešní společnost je bohužel povrchní. Postoj lidí vůči mé osobě, když jsem měla 115,5 kg a po zhubnutí, byl obrovský. Jako by mě někteří lidé až poté začali opravdu vnímat a poslouchat. Stává se mi, že mě oslovují náhodně naprosto neznámí lidé a chtějí si se mnou povídat," říká Anna Stofferová.

"Nejsem introvert, ale jako obézní jsem k uzavírání se do sebe tíhla více. Teď jsem se naučila zase více si vážit sama sebe. Sebevědomí je vidět a lidé na něj reagují,“ komentuje trend kultu bezchybnosti Anna.

Cesta zpět k sobě

Porod ženu změní. Nelehkým úkolem pro každou matku je dříve nebo později znovuobjevit, kdo vlastně je, jak se s příchodem nové role změnila a v čem naopak zůstala stejná. Stěžejní je také najít cestu zpět ke svému ženství. A to je spojené s tím, jaký vztah máme ke svému tělu, jak se v něm cítíme. A když má žena nadváhu, necítí se zrovna oslnivě krásná. Mnohokrát není problémem lenost, nebo odpor ke sportům – spousta maminek by opravdu rádo pravidelně cvičilo – ale zkrátka nemají čas docházet do posilovny, na jógu, nebo si jít zaběhat. A doma je ve vzácných chvílích, kdy děťátko spí, vždycky něco „lepšího“ na práci než si pustit video a začít cvičit – vyžehlit, vyprat, umýt nádobí, seškrábat přesnídávku z koberce apod. Kdy nastane bod zlomu?

„V určitém okamžiku dojde člověk do fáze, kdy sám nad sebou a tím, jak vypadá a jak se cítí akorát brečí, utápí se v depresi a poslouchá, že kdyby chtěl, tak se sebou něco udělá. Byla jsem u kamarádky na svatbě a když jsem viděla fotky, najednou jsem měla dost sebelítosti. Naštvala jsem se na sebe. Tohle nejsem já a konečně se nebudu vymlouvat a něco s tím udělám,“ popisuje Anna Stofferová.

Dobře zvolený dietní program dokáže zázraky

Není žádná ostuda, že nezvládáme vše sami. V mateřském zápřahu je opravdu těžké dodržet předsevzetí a mít bezchybnou disciplínu. „Hledala jsem efektivní a fungující dietu, při které mi nebudou chybět žádné vitamíny. Přes doporučení jsem se dozvěděla o Cambridge Weight Plan a rozhodla se, že do toho půjdu.“ Program Cambridge Weight Plan je unikátní v tom, že jeho základním kamenem jsou poradci, kteří jsou k dispozici s radou a podporou téměř kdykoliv. Když máte obavy, potřebujete poradit, utěšit, namotivovat, můžete zvednout telefon a svému poradci zavolat. A přesně takovou oporu hubnoucí maminky čas od času potřebují. Zvlášť, když jsou unavené a mají lidově řečeno „nervy v kýblu“.

Anna a její proměna s programem Cambridge Weight Plan

Kdy je vhodné začít po porodu hubnout?

„Po porodu doporučuji redukční program zahájit nejdříve po 4 měsících a ukončeném kojení, vše přizpůsobit jak zdravotnímu, tak psychickému stavu matky a její vytíženosti., který je možné začít držet až po skončení kojení.“ upozorňuje Hana Borkovcová, poradkyně Cambridge Weight Plan, a dodává: „Velká většina žen přichází s minimálním anebo žádným sebevědomím, nešťastné, zhrzené a znechucené. S každým malým krokem, s každou další kontrolou v centru, s každým úspěchem i ztraceným centimetrem jsou na tom psychicky lépe. Je neskutečné sledovat proměnu nejen psychickou ale i fyzickou každé z nich. Není to ale vše tak jednoduché, jak se zdá. Přijde první krize (stres doma, v práci, menstruace...) a v tu chvíli začíná pravý boj, kde velmi podstatnou část musí zvládnout především poradce. Někdy stačí i malé povzbuzení, pochvala či rada... Empatie jsou v naší práci na prvním místě. :) Ženy po redukci odchází nadšené, krásné, s novým pozitivním přístupem k čemukoliv. A hlavně ubezpečené, že i v této chvíli v tom nejsou samotné, že mohou docházet i radit se dále.“

Šťastná matka, šťastné dítě, šťastná rodina

Toto heslo je možná klišé, ale pravdivé. A je mnohem náročnější mu dostát, než by se mohlo zdát. Je důležité, aby žena znovu našla sama sebe, aby si našla čas na své aktivity, pohyb a záliby. Jen tak může být dobrým příkladem svým dětem – v tom, aby dbali na jiné, ale také na sebe. Klíčem k tomu, abychom mohli milovat druhé je totiž to, že dokážeme milovat sami sebe. A na to, abychom se do sebe „zamilovali“, musíme mít prostor k tomu sami sebe poznat.

„Rodič je vzor. Pokud žije dítě v prostředí, kde od malička vidí, že matka a její potřeby a přání jsou vedlejší, může nabýt dojmu, že je normální, že není její seberealizace důležitá. Pokud vidí sebevědomou ženu, která má své koníčky, umí se hezky upravit, chce se sama sobě líbit, a hlavně je ochotná pracovat na tom, s čím není spokojená, odnese si tento postoj do života,“ říká Anna Stofferová.

Přechod matky na zdravý životní styl a její změna stravovacích návyků je navíc motivací pro zbytek rodiny. To potvrzuje i Anna, která poté, co dosáhla své ideální váhy s programem Cambridge Weight Plan, pokračovala a přešla na zdravé a vyvážené stravování. A s ní i celá její rodina.

„Moje zhubnutí mělo velký vliv na mé okolí. Díky mým výsledkům se k hubnutí nakonec odhodlal můj tchán, manžel a další osoba z rodiny. Úspěšně zhubli a váhu si drží. Ověřila jsem si sama na sobě i rodině, že to je dobrý odrazový můstek, ale je samozřejmě potřeba změnit celkový postoj ke stravě.“ říká Anna Stofferová. „Začali jsme doma mnohem více přemýšlet o potravinách, které kupujeme. Některá jídla jsme z jídelníčku již úplně vypustili. Není to o tom, že si už nikdy nedám burger nebo čokoládu, ale musím u toho také trochu přemýšlet, aby to nebyl burger obden a celá tabulka čokolády.“

Anna Stofferová díky pevné vůli zhubla 47 kilogramů a nastartovala nový život.


Anna a její poradkyně Hana Borkovcová

„Z Aničky se stala po redukci krásná, sebevědomá žena – matka, u které byste jen ztěžka hledali náznak nespokojenosti. Jsem na ni jako na klientku opravdu hrdá i na to, jak si váhu krásně drží. Vážím si ji i jako člověka, který ví, co chce a moc jí to přeji. U nás má dveře vždy otevřené. Jako poradce mám tu čest klienta vidět nejen fyzicky, ale i vnitřně - do jeho duše a tam to všechno začíná,“ svěřila se Hana Borkovcová, Aniččina poradkyně.

A co by Anna doporučila maminkám, které trápí přebytečná kila po porodu?

„Dle mého je základem vyvážená strava a pohyb. Nejsem příliš sportovní typ, takže konkrétně já si opravdu musím hlídat kolik čeho sním, abych nešla opět s váhou nahoru. Správně zvolená dieta může být opravdu základním kamenem, na kterém můžete dál stavět, sama se sebou pracovat, začít sportovat způsobem, který byl pro vás dříve velmi obtížný (s váhou přes 100 kg se hodně těžce např. běhá), modelovat svoje tělo a upravit svou vizáž tak, abyste se cítila krásná a spokojená. Hlavně nepropadat panice, že to nedokážete. Je to těžké, ale rozhodně, to není nemožné.“

A v tomto nelehkém úkolu pomáhá (nejen) maminkám po porodu Cambridge Weight Plan a především poradci, jejichž posláním je pomáhat lidem, aby se cítili lépe a mohli naplno a aktivně žít a užívat si svůj život.

Související