Zdraví 28. května 2018

Jak udržet ruce v dobré kondici

redakce 7 min 274 přečtení

Ať už jste v jakémkoli věku, zamyslete se nad tím, jak prospěšné je o své ruce dbát a držet je v co nejlepším stavu.

Bez našich rukou bychom o sebe mohli pečovat jen stěží. Je proto překvapením, že jim samotným, například oproti péči o obličej a vlasy, až tak moc pozornosti nevěnujeme. Přitom se ne nadarmo tvrdí, že až podle rukou poznáme opravdový věk jejich majitele. Míra opotřebení, vykonané práce i našeho zdraví se na nich nezadržitelně projevuje, a proto je vhodné vzít jejich stav do vlastních rukou co nejdříve.

Je pravdou, že přirozený biologický proces stárnutí nezastavíme a na rukou se projevuje oproti ostatním částem těla mnohem rychleji. Není se čemu divit. Téměř denně se potýkají s chemikáliemi, UV zářením, rozdílnými teplotami i mechanickým zatížením. U žen navíc dochází během menopauzy k úbytku kolagenu, což způsobuje mimo jiné i snížení pružnosti kůže na rukou.

Ať už jste v jakémkoli věku, zamyslete se nad tím, jak prospěšné je o své ruce dbát a držet je v co nejlepším stavu. Jsou naší důležitou vizitkou a mohou se spolupodílet na tom, jaké dveře do budoucnosti nám otevřou, či zavřou. Kromě základního doporučení, abyste se vyhnuli kousání nehtů a škrábání záděrek, přinášíme konkrétní užitečné rady. Jsou snadné a čím více jich zařadíte do denního procesu, tím důkladněji pohladíte ruce patřičnou péčí.

Rady, jak udržet své ruce mladistvé a krásné

zdroj: shutterstock.com

  • Ruce si myjte vždy jen vlažnou vodou. Horká i ledová voda pokožku poškozuje.
  • V zimě používejte hutnější krém, ideálně tělové máslo. V létě naopak lehčí, méně mastný zvlhčovač. Krém si rozhodně dejte k umyvadlu a po osušení si ho zvykněte používat.
  • Jednou za týden si dopřejte peeling rukou, a to včetně dlaní. Lehce ho vyrobíte ze lžičky obyčejného cukru, olivového oleje a šťávy z půlky citronu. Snadno se zbavíte odumřelé pokožky a lépe rozmasírujete vznikající mozolky.
  • Pokud budete své ruce hýčkat masáží s hydratačním krémem, a to vždy dokonce pravidelně před spaním, odvděčí se vám dobrou kondicí po mnoho let. Prokrvení a výživa je pro ně to pravé.
  • Zatržené kůžičce v okolí nehtu předejdete nanášením glycerinu, nebo přímo výživným krémem na nehtovou kůžičku. Nechte ho působit ideálně přes noc alespoň dvakrát týdně. Kůžička se změkčí a o záděrkách už nebudete nikdy vědět.
  • I na rukách se projevuje kvalita stravy. Bohatý přísun bílkovin, vitamínu B a E jsou zásadní potřebou zdravých hebkých rukou.


Tři neduhy, které rukám vtiskává zub času

Podívejte se, jakou prevencí lze ruce obrnit před vlivy stárnutí. Obohaťte o tyto rady také vaše rodiče a další blízké. Pohlazení bude o tolik hebčí.

Konec suchým a popraskaným rukám

Přímým nepřítelem jsou chlad, vítr, slunce a čisticí prostředky. Ruce se na choulostivých místech vysoušejí a konečným projevem jsou pak i bolestivé kožní záděrky a praskliny. Dehydratované pokožce předejdeme používáním gumových rukavic při práci se saponáty i pravidelným nanášením zvlhčujícího krému po každém kontaktu s vodou. Po umytí ruce také vždy pečlivě osušte, protože zbytková voda odpařováním pokožku ještě více vysuší. V chladnějším počasí to chce měkké rukavice ne při ruce, ale na ruce! A na ochranné pomůcky nezapomínejte ani při práci na zahradě.

Zabraňte stařeckým skvrnám

Jde o tmavé flíčky na pokožce, která je často vystavována slunci. Působením UV záření dochází k nerovnoměrnému zvyšování kožní pigmentace a na rukách se pak mohou projevit velmi často, aniž bychom museli nutně dosáhnout seniorského věku. Vhodnou prevencí je používání široko-spektrálních opalovacích krémů, které chrání i před UVB zářením. Kosmetické salóny případně nabízejí možnost bělení skvrn pomocí laseru.

Zmírnění příznaků artritidy

Ve stáří jsou často postiženy především klouby na horních i dolních končetinách. Na rukách se nemoc projevuje zarudlými místy a tuhými, křečovitými prsty. Nejlepší způsob udržení rukou v dobré kondici je pravidelné cvičení prstů i celých paží. Ve volné chvilce si postačí poklepávat bříšky prstů na stůl a několikrát po sobě otevírat a zavírat pěst. Skvěle poslouží měkký míček. Zápěstím se doporučují provádět krouživé pohyby a následně je ideální v intervalech natáhnout a pokrčit paži v lokti.

Související