Zdraví 17. října 2017

Jak si užít babí léto bez nachlazení? Zvyšte vaši imunitu od A do Z

redakce 5 min 433 přečtení

Babí léto je v podstatě rozlučka s létem. Užíváme si tepla, slunečních paprsků i toho, že se stmívá „až“ v osm. Jak se chránit, abychom ho nepromeškali v posteli s teploměrem pod paží? Dbejte na dostatek vitamínů, minerálů i teplé oblékání!

Vitamin A

To, že prospívá našemu zraku, víme. Dostatek vitaminu A však také posiluje imunitní systém organismu a zvyšuje odolnost těla vůči infekcím. A to se v nadcházejícím období bude hodit.


Vitamín A je nutný pro tvorbu rodopsinu, zrakového pigmentu používaného za nízkého osvětlení. Nedostatek vitamínu proto vede k šerosleposti. Vitamín A je také důležitý antioxidant. Rovněž je nezbytný pro regeneraci pokožky – při jeho nedostatku buňky rohovatí.


Je možné ho dodat formou doplňků stravy – dávkujte ho však v rozumné míře. Vitamin A je jedním z mála vitaminů, jimiž se lze předávkovat! Doporučené denní dávkování je do 0,8 – 1 mg. V případě těhotenství se dávkování musí dodržet a nemělo by být překročeno dávkování cca 2 mg, jelikož hrozí poškození plodu. Další možností je tělu dodávat provitaminy A, využívány jsou především karoteny. Jejich výhodou je, že nemají toxické nebo teratogenní účinky a přeměna na vitamin A probíhá přímo v našem organismu a to pouze v množství potřebném pro naše tělo.

Vitamin B

Vitaminy skupiny B obecně pomáhají udržovat správné fungování metabolismu, tedy proces látkové přeměny ve vašem těle. Jsou důležité i pro zdravé fungování nervového systému, srdce i mozku – tedy všech stěžejních orgánů. Hlavními přirozenými zdroji, ze kterých může náš organismus B vitaminy čerpat, jsou luštěniny, kvasnice, celozrnné obiloviny, ořechy nebo ryby.


Na vydatný přísun vitaminu B by měli dbát především sportovci, kteří mají vyšší výdej energie, ale také lidé, kteří jsou často pod tlakem anebo ve stresu. Právě tento vitamín pomáhá s prevencí vyčerpání organismu, které je často důsledkem náchylnosti k onemocnění.

Vitamin C

Vitamin C je vůbec nejdůležitější vitamin pro podporu imunitního systému. Aktivně pomáhá tělu bojovat s bakteriemi a viry, kterými se to v nadcházejícím podzimu jen hemží. Najdeme ho v ovoci, především v citrusových plodech. Máme-li před sebou však zátěžové období, například dítě ve školce, kde zrovna řádí chřipková epidemie, nebo nachlazené kolegy v kanceláři, vyplatí se ho organismu dodat pomocí doplňků stravy.

Zdroj: shutterstock.com

Vitamin D

Rybí tuk nám podávali už jako dětem. To, že jsme vyrostli, neznamená, že je pro nás tento bojovník o silnější imunitu passé. Omega-3 mastné kyseliny, na které je rybí tuk bohatý, zpomalují stárnutí buněk, mají protizánětlivé účinky, posilují imunitu, snižují riziko nádorových onemocnění a hladinu cholesterolu v krvi. Napomáhají tak průchodnosti cév a jsou prevencí vysokého krevního tlaku. A aby toho nebylo málo, mají dobrý vliv na nervový systém, psychiku a paměť.

Zinek

Zinek je minerál, který významně přispívá k posílení obranyschopnosti organismu. Při prvních příznacích nemoci dokáže ve větších dávkách nemoc zastavit nebo alespoň urychlit její průběh a proces uzdravování. Má vliv na správné fungování rozmnožovacích orgánů, regeneraci kůže, hojení ran a zároveň pomáhá proti únavě.


Jeho nejvyšší koncentrace je v játrech, mléku, tmavém mase, žloutcích a mořských plodech, hlavně ústřicích.


Chcete se před nachlazením chránit opravdu důsledně? Máme pro vás pár tipů. Možná vám budou připadat banální, ale divili byste se, jak často se na některé z nich zapomíná:

  1. Teple se oblékejte!
  2. Nepodceňte obuv! Balerínky nechte doma.
  3. Nenechte se ošálit počasím – v kabelce noste šálu nebo šátek na krk.
  4. Bez delšího tílka ani ránu – zamezíte tak prochladnutí v bederní oblasti a předejdete zánětu močového měchýře.
  5. I když to ráno za oknem vypadá na 25 °C, nezapomeňte se podívat na předpověď počasí. Zdání může klamat.

Přejeme vám, ať si užijete babí léto plní energie, zdraví, a hlavně s úsměvem!

Související