Zdraví 10. listopadu 2017

Diabezita: nejrozšířenější civilizační choroba dneška. Jak na ní vyzrát? Nízkosacharidovou stravou

Diabetes neboli česky cukrovka je jednou z civilizačních chorob, u které je třeba léčit příčinu, nikoliv následek. Jaké jsou nejnovější a u nás stále „alternativní“ způsoby léčby?

Výraz diabezita vznikl sloučením nemocí, které jdou ruku v ruce a vzájemně se ovlivňují – diabetu (cukrovka 2. typu) a obezity. A není divu, že k nim má v dnešní době tolik lidí sklony. Jídlo útočí na naše smysly opravdu rafinovaně, potravin je nepřeberné množství, jídlo nás obklopuje naprosto všude, je nositelem sociálního aspektu (sladkosti na rodinných a dětských oslavách, brambůrky u fotbalu, rohlík k snídani apod.) a jednotlivé produkty jsou navíc podpořeny marketingem, který nás vybízí, přesvědčuje, že když danou potravinu sníme, budeme se cítit šťastnější.

Cukrovkáři se musí přirozeně více hlídat a nepodléhat všem pokušením. Ale i když dodržují všechna doporučení týkající se „vyvážené“ stravy, která je podle zastaralých postupů plná sacharidů, hodnoty krevního cukru jim neklesají a nehubnou. Čím to?

Jakou roli hrají hormony?

Existuje hormonální teorie obezity, která vysvětluje mechanismus vzniku hyperinzulinémie neboli inzulinové rezistence a hyperglykémie. Organismus cukrovkáře je – stejně jako organismus zdravého člověka – unikátní a jako takový potřebuje individuální přístup ke stravování. Jídelníček se musí přizpůsobit tak, aby řešil problém, a ne zažitým pravidlům, která berou všechny diabetiky stejným metrem. Štítná žláza a slinivka, která je zodpovědná za produkci, nadprodukci, nebo nízkou produkci inzulinu, nereaguje na zavedené postupy u všech stejně.

Nízkosacharidová „dieta“

V zahraničí se stává nízkosacharidová neboli vysoko (zdravě) tuková strava účinnou zbraní v boji s diabezitou. Díky individuálnímu nastavení diety se daří v dlouhodobém horizontu držet u diabetiků obou typů výkyvy glykémií pod kontrolou. Při cukrovce, jak už český název diabetu sám o sobě předesílá, by se člověk měl vyhnout cukru, a právě s tím může pomoci nízkosacharidová „dieta“. V uvozovkách je proto, že přejdete-li na nízkosacharidovou stravu, můžete jíst z doporučených potravin co chcete a kdy chcete až do pocitu nasycení. Živočichové také nemají výživové poradce a ví, kdy jíst a kdy přestat. Nízkosacharidová strava neboli LCHF je cestou, jak najít cestu zpět ke svému přirozenému instinktu. A jak jsme na tom s tímto přístupem u nás? Jen pár osvícených doktorů o této metodě ví, natož aby ji svým pacientům doporučovali. A většina laiků se ani neptá – a není divu, většina publikací, týkajících se této revoluční metody léčby, nebyla ani přeložena do českého jazyka.

Nízkosacharidová strava je pestrá a chutná. Zdroj: www.shutterstock.com

Kouzlo LCHF? Málo sacharidů, hodně tuků

Principem LCHF je, že jíte méně sacharidů a více zdravých tuků, přičemž snížíte příjem cukrů a škrobů, které jsou příčinou vzniku a zhoršení stavu diabezity (především kombinace cukrů a nezdravých tuků, kterou hojně najdeme v sušenkách, sladkostech, fastfoodu či v průmyslově zpracovaných potravinách). Není to o hladovění – jíte ostatní potraviny až do pocitu sytosti. Není už tajemstvím, že LCHF pozitivně ovlivňuje jak snižování váhy, tak hladinu krevního cukru. Když se totiž vyhnete cukru a škrobům, váš krevní cukr se stabilizuje a úroveň hormonu, který ukládá v těle tuky (insulin), klesne. To zvýší rychlost spalování tuků ve vašem těle a dosáhnete pocit zasycení.

Co jíst a co nejíst? Toť otázka na kterou by nám odpověděli naši předci

Dříve neexistovaly čisté škroby jako chleba, těstoviny, rýže nebo brambory. Ty jsou výdobytkem posledních 5 – 10 tisíc let, kdy se začalo rozvíjet zemědělství. Dříve se člověk živil sběrem bobulí, toho, co mu příroda nabídla, a lovem zvěře a ryb. Vše 100 % raw a bio. Právě na rychlý rozvoj zemědělství a změnu jídelníčku neměl lidský organismus šanci se adaptovat. A jelikož pokrok nezastavíme, před 200 lety přišly s průmyslovou revolucí fabriky na zpracování velkého množství čistého cukru a bílé mouky, tedy rychle stravitelných jednoduchých sacharidů.

V 80. letech se rozhodovalo, zda za záporáka stravování označit cukr nebo tuky. Někdo si zřejmě hodil korunou, padl orel a „zvítězily“ tuky. Když však přijímáte méně tuku a jíte sacharidy, neustále cítíte pocit hladu – sacharidy se totiž rychleji spálí a prudce klesne hladina krevního cukru. V důsledku toho se lidé přejídají, vyhýbají se tukům, které dodávají tělu potřebné živiny a současná doba se vyznačuje největší epidemií diabezity v historii lidstva.

Co jíst: 

maso, vejce, ryby, mořské plody, zeleninu rostoucí nad zemí, zdravé tuky, omáčky nezahuštěné moukou, tučné mléčné výrobky (min. 33 %), ořechy, bobulovité ovoce (maliny, ostružiny) - nejlépe se šlehačkou, máslo, sádlo, kokosový tuk

Co nejíst:

cukr, cokoliv, co je označeno jako light, fit apod., škrob, margaríny, ovoce (to pouze zřídka, jako alternativu zákusku), brambory, rýže, bílé i tmavé pečivo, cokoliv z mouky, sladkosti, sladké pečivo, těstoviny, fast food

Jak je to s alkoholem:

když už, tak sklenku suchého vína. Vyhněte se sladkým rumům a míchaným drinkům, pivu a sladkým vínům

Více informací o tom, co jíst a co nejíst na www.cukrpodkontrolou.cz

Co je příčinou diabezity? Kombinace cukrů a nezdravých tuků, kterou hojně najdeme v sušenkách, sladkostech, fastfoodu či v průmyslově zpracovaných potravinách. Zdroj: www.shutterstock.com.

Proč cukr a škrob škodí?

Všechny stravitelné sacharidy jsou v trávicím traktu rozštěpeny na jednoduché cukry. Ty jsou dále absorbovány a zvyšují hladinu krevní glukózy, která má vliv na produkci inzulinu. Časté zvyšování hladiny krevní glukózy vede postupně k inzulinové rezistenci, která je předstupněm vzniku diabetu 2.typu. Nezanedbatelný je také vliv na nadváhu a obezitu. Ve větším množství insulin brání spalování tuku a ukládá nadbytečné živiny do tukových buněk. To po určitém časovém intervalu vede k nedostatku živin v krvi a nástupu pocitu hladu a často i k neovladatelné chuti na sladké. Ignorovat tuto touhu je velice obtížné, lidé obvykle podlehnou a začarovaný kruh pokračuje.

LCHF jako lék na cukrovku?

V mnoha případech se nízkosacharidovou dietou dosáhne snížení až úplné absence nutnosti podávání inzulínu a léků u diabetiků 2. typu. U diabetiků 1. typu může dojít ke snížení dávek krátkého i dlouhého inzulinu. Vlivem LCHF se hladina glykémie přirozeně snižuje, proto je dobré měřit si hladinu cukru v krvi. Nemusíte proto pořád běhat k lékaři, stačí si pořídit glukometr. Na tuto proměnu však nemůžete být sami – potřebujte k tomu právě svého lékaře, který by váš stav měl pravidelně kontrolovat a upravovat vám dávky inzulínu. LCHF je tak účinná, že vám bez úpravy dávkování může hrozit hypoglykémie. Základem je tedy informovat se, rozhodnout se a najít vstřícného doktora, který vám bude na cestě za zdravím partnerem, nikoliv oponentem.