Zdraví 10. srpna 2017

Co můžeš pro své zdraví udělat dnes, neodkládej na zítřek

Hlavní admin 6 min 1753 přečtení

To je heslo, kterým bychom se měli řídit dnes a denně. Na cestu ke zdravému životnímu stylu a vyváženému pracovnímu a osobnímu životu se můžeme vydat ihned.

Známe to asi každý. Ráno vstaneme, zjistíme, že nás bolí záda, ale zároveň s letmou myšlenkou na to, že by bylo asi dobré si zacvičit nám cinkne upozornění na mobilu. Zjistíme, že jsme si do diáře špatně zapsali schůzku a za své tedy bere i vize zdravé snídaně, popadáme rohlík a běžíme úprkem do práce. Je proto dobré připravit si snídani den předem. Vyplatí se to.

„Naše tělo potřebuje každý den dělat určité kompenzační mechanismy vůči životu, který žijeme. To znamená pohyb, uvolnění mysli, správné jídlo – to vše vyžaduje disciplínu. Samozřejmě, že nejjednodušší je zajít do fast foodu, jednoduchá cesta je si večer lehnout k televizi. Jsme a priori lenivý druh, když se k něčemu nepřemluvíme, raději bychom strávili den ležením. Rozhodně ne tím, že vstaneme, abychom si zacvičili, koupili si dobré suroviny, připlatili si za ně a uvařili si jídlo. To vše dnes vyžaduje, abychom se neustále přemlouvali. A to přemlouvání se znamená, že je nutné prolomit bariéru ega, které by nejradši jelo stále na výkon,“ říká MUDr. Vojáček, doktor celostní medicíny.

ZDRAVÉ VERSUS NEZDRAVÉ EGO

Někteří lidé mají přirozeně silné ego. Tito lidé bývají často označováni za arogantní, tvrdohlavé či sebestředné. Když ego nepřesáhne mez, může být zdravé a prospěšné. Lidé se zdravě silným egem oplývají asertivitou, sebedůvěrou a bývají přirozenými autoritami a vůdčími tipy. Takové ego pomáhá dosáhnout našich cílů, je motorem ke zlepšování – třeba i v případě přechodu na zdravý životní styl.

„Ego potřebujeme, ale v okamžiku, kdy je přebujelé (v dnešní době to je vidět venku na ulici nebo si stačí zapnout televizní zprávy a podívat se na politickou scénu), jsme díky tomu odpojeni od svého těla a intuice, kterou potřebujeme k tomu, abychom věděli, co naše tělo potřebuje,“ říká MUDr. Vojáček.

MUDr. Jan Vojáček

Právě odpojení se od intuice způsobuje, že přestáváme naslouchat svému tělu, a signály, kterými s námi jasně komunikuje, přecházíme, nebo tlumíme léky.


Dřívější člověk měl dle Vojáčka poměr mezi mentální a fyzickou aktivitou vyvážený – pracoval na poli, více chodil, měl zkrátka více přirozeného pohybu.

„Dnes se přílišná pozornost věnuje myšlení, takže energie se koncentruje v hlavě. Tam zpracováváme za týden tolik informací, kolik dříve lidé zpracovávali celý život. Většinu energie tak „žere“ mozek a v tom okamžiku potřebujete v rámci zachování mentálního výkonu odstřihnout tělo,“ konstatuje MUDr. Vojáček.

KDY ZAČÍNÁME JÍST NEZDRAVĚ?

V důsledku toho, že jsme přestali naslouchat svému tělu ignorujeme jeho potřeby. Zvláště, když jsme ve stresu a nezbývá ani energie ani čas na zjišťování co by chtělo naše tělo.

Tlak společnosti na člověka je v současné době extrémní. Jsou velmi přesné parametry, které musí moderní člověk splňovat, aby byl vnímán jako úspěšný. To, že se lidé nedokáží vůči tlakům společnosti asertivně vymezit, má mnohdy kořeny v dětství a ve výchově. Problémy s egem jsou signálem problémů se sebevědomím a s nepřijetím. Když má v našich životech hlavní slovo ego, a nikoliv intuice a zdravý rozum, jsme neustále „hecováni“ k větším výkonům. Udržení tempa, které vyvíjíme, abychom ego uspokojili, (protože když je ego spokojené, bude spokojený i náš šéf, naši rodiče atd.) nás stojí velké množství energie. Té se nám pak nedostává pro nás samé, nebo pro naše vztahy. Právě „psychoemocionální napětí, které vzniká v důsledku nekvalitního vztahu člověka k sobě samému“ je podle MUDr. Vojáčka jednou z hlavních příčin, proč se stresujeme.


Právě na stres reagujeme tak, že se ho snažíme zmírnit sladkým jídlem. To, že cukr „obalí naše nervy“ je klišé, které je ve společnosti zakořeněné. Dokazuje to i fakt četnosti vyobrazování této reakce na stresové či psychicky náročné situace ve filmech – vezměte si třeba Bridget Jonesovou. A přitom právě cukr je dle odborníků jednou z nejškodlivějších složek stravy. Navíc je návykový a závislost na něm vzniká už v ranném dětství.


SILNÁ VŮLE JAKO CENNÝ POMOCNÍK NA CESTĚ ZA ZMĚNOU ŽIVOTNÍHO STYLU. JAK NA TO?

S egem nemá cenu bojovat, dá se však dobře usměrnit. Člověk, který má své ego pod kontrolou je schopen srovnat si své priority a zároveň si asertivně vyhradit čas na sebe a na činnosti, které mu dělají dobře. Jako je například pohyb, meditace, nebo různé cesty osobního rozvoje.

Hlavní je zpomalit a přestat se brát tak vážně. Magickým zaklínadlem, které nás zbaví škodlivé nadvlády našeho ega, je odstup.

Vezměte si dovolenou, vypněte si mobilní telefon, odpojte se od sociálních sítí, abyste měli vůbec prostor vymanit se ze shonu každodenních povinností, konfrontací a situací, které jste nuceni neustále řešit. Teprve ve chvíli, kdy se uvolníte, uklidníte, vypnete, budete schopni se na svůj život a životní styl podívat s nadhledem a přehodnotit a upravit žebříček hodnot. Dovolíte si tak v každém dni vytvořit prostor pro své zájmy, koníčky a v neposlední řadě i fyzické aktivity, které prospívají jak psychickému, tak fyzickému zdraví.


NAJDĚTE SI ČAS PRO SEBE

Vytvořte si příležitost k přemýšlení. Udělejte vše, abyste se cítili dobře a uvolněně. Pusťte si oblíbenou hudbu, dejte si sklenku vína. A pak si sestavte pozitivní seznam. Na něm by mělo stát:
  • Co mám na sobě rád?
  • Jaké jsou mé dobré vlastnosti? Vyjmenujte jich alespoň 10.
  • V čem přirozeně vynikám?
  • Co jsem v životě dokázal?
  • Na co jsem v životě pyšný?

Odpovězte si na uvedené otázky upřímně a bez úvah o tom, jak by vás hodnotilo vaše okolí. Možná vás překvapí, jak zajímavý a úspěšný člověk jste, i když to vaše ego neustále zpochybňuje. Noste pozitivní seznam stále při sobě. Podívejte se na něj vždy, když vás přepadnou pochybnosti a připomeňte si, čeho si na sobě vážíte.

Pozitivní seznam sestavujte při dobré atmosféře, například se sklenkou dobrého vína. Zdroj: www.shutterstock.com.

Dalším krokem je sestavit si seznam věcí, které na sobě chcete změnit nebo zlepšit a co pro to můžete udělat. Ty spojte s dlouhodobým plánem s jasně vytyčenými milníky a máte napůl vyhráno. Cestou k úspěchu je si naplánovat, kde se vidíte za půl roku a jak konkrétně toho docílit. Níže uvádíme několik příkladů:

  • Jste často do noci v práci a rád/a byste trávil/a více času s rodinou?
    Zařiďte se tak, abyste byl/a alespoň dva večery v týdnu doma. Nejede přes to v práci vlak? Změňte zaměstnání.
  • Chcete se začít hýbat?
    Začněte klidně jen dvakrát týdně se sportem, ke kterému máte blízko. Zaneste si pravidelné časy do diáře a nedopusťte, aby vám do toho něco vlezlo. Postupně svá „okénka“ pro pohyb přidávejte a přizpůsobujte tomu ostatní program. Kalendář je váš přítel, ne nepřítel.
  • Chcete začít zdravě jíst?
    Sestavte si jídelníček na týden dopředu, nakupujte dobré suroviny, vařte si doma a pravidelně jezte
  • Chcete zlepšit vztahy s partnerem, dětmi, přáteli?
    Vztahy vyžadují pozornost a péči. Najděte si na své blízké čas. Je to ta nejlepší investice, která se vám zaručeně vrátí. Vyhraďte si s partnerem/ manželem jeden večer pro sebe. Jestli máte děti, sežeňte fixní hlídání. Zajděte si s přáteli na skleničku, alespoň jednou za 14 dní.

Bojíte se, že to nezvládnete? Nemusíte na to být sami. Najděte si profesního nebo vztahového kouče, výživového poradce nebo trenéra. Je jedno jak, důležité je začít.


U všech bodů platí heslo „co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítra“. Objevte v sobě svou nejsilnější zbraň – vůli a začněte se změnou v duchu výše zmíněného ještě dnes!

Související