Jídlo 8. listopadu 2017

Co je to superfood a proč je tak super?

redakce 6 min 371 přečtení

Superfood jsou potraviny, které jsou něčím výjimečné. Jsou bohaté na vitamíny a minerály, obsahují organismu prospěšné živiny, jsou přirozenými antioxidanty a podporují imunitu. Seznamte se s nimi!

Co je to vlastně superfood?

„Superfood můžeme chápat jako potravinu nadprůměrně bohatou na nutrienty, které mají vliv na naše zdraví a životní pohodu. Z odborného hlediska tento termín postrádá definici, najdeme ale celou řadu seznamů různých potravin, které si svým způsobem označení „super potraviny“ zaslouží (například borůvky, kiwi, různá semínka, avokádo, acai, goji…),“ říká Lukáš Vrána, výživový poradce a regionální manažer Cambridge Weight Plan.

Superpotraviny byly pro své pozitivní a léčivé účinky vyhlášené už před tisíci lety. Domovem mnoha z nich jsou sídla starodávných civilizací, kde lidé žili v úzkém spojení s přírodou a dovedli z ní čerpat. V náročných podmínkách ve vysokých nadmořských výškách, na pouštích či v tropických pralesích se rostliny musely adaptovat a udržet v sobě mnohem větší množství živin a minerálů, aby přežily. Právě díky této „adaptační evoluci“ se superpotraviny vyznačují enormním množstvím vitamínů, minerálů a vysokými nutričními hodnotami.


Superfood můžeme chápat jako potravinu nadprůměrně bohatou na nutrienty, které mají vliv na naše zdraví a životní pohodu. Zdroj: www.shutterstock.com

Co do superpotravin řadíme?

Jelikož výraz superfoods není v rámci zdravé výživy a výživového poradenství oficiálně používán, nejsou stanovena kritéria, která by určovala, co přesně by měla potravina splňovat, aby si zasloužila označení super. Každý zdroj uvádí odlišný seznam superpotravin, vybrali jsme proto ty z nich, které jsou u nás dostupné, a patří mezi nejčastěji zmiňované v souvislosti s pojmem superfood.

1. Aloe Vera

Aloe Vera je rostlina, kterou si můžete s trochou péče pěstovat i doma. Pokud se o ni budete dobře starat, bohatě se vám odvděčí. Tato rostlina, přezdívaná jako královna mezi léčivkami, je bohatá na enzymy, vitamíny, minerály a stopové prvky, aminokyseliny a jiné látky. Obsahuje acemanan, který je účinným stimulantem činnosti buněk imunitního systému. Z Aloe se dělá odvar, přidává se do jídel i do salátů, ale používá se i pro léčbu vnějších zranění. Rozříznuté listy Aloe vera jsou přikládány na řezné rány, oděrky a další drobná poranění – díky beta-sitosterolu působí protizánětlivě a dezinfekčně.

2. Goji

Kustovnice čínská neboli Goji obsahuje vitamin C, vitamíny B1 a B2, kyselinu linolovou, a polysacharidy, které podporují imunitu. Betain napomáhá léčbě chronických jaterních chorob a regeneraci jaterních buněk. Probíhají výzkumy, které mají dokázat, že dlouhodobé užívání kustovnice čínské snižuje množství cukru v krvi. V Číně je symbolem mužské síly a vytrvalosti, má enormní antioxidační účinky a je největším přírodním zdrojem betakarotenu.

3. Spirulina

Jedná se o sladkovodní sinici (nikoliv řasu), kterou řadíme mezi tzv. zelené potraviny (patří sem i mladý ječmen a chlorela, se kterou je spirulina často zaměňována). Pěstuje se především v Japonsku. Obsahuje velké množství rostlinných bílkovin, železo, vitamíny skupiny B, vitamin A, C, D, E a karoteny. Je unikátní díky vysokému obsahu vzácné esenciální mastné kyseliny GLA. Podporuje imunitu, má protizánětlivé účinky, napomáhá lepšímu trávení, přispívá k normální hladině cukru v krvi a při redukci hmotnosti.

4. Chia semínka

Jsou přírodním zdrojem Omega-3 mastných kyselin. Ty patří mezi esenciální kyseliny, které si tělo nedokáže samo vytvořit. Je tedy potřeba přijímat je ze stravy. Dále jsou bohatá na vitamin A, C, E, vitamíny skupiny B, vlákninu, bílkoviny, fosfor, mangan, sodík, draslík, vápník, železo a zinek. Chia semínka mají také výrazný nabuzující efekt – například v jedné skleničce chia pudinku se skrývá síla dvou až tří šálků kávy. Pokud jste tedy citliví na „nabuzovadla“, dávkujte chia s mírou.

Pudink z chia semínek může být příjemný a nabuzující svačinkou. Zdroj: www.shutterstock.com

5. Acai

Šťáva z bobulí acai má díky obsaženým látkám, jakými jsou vitaminy A, C, E či flavonoidy, silné antioxidační účinky. Nenasycené mastné kyseliny snižují hladinu LDL a stabilizují hladinu HDL cholesterolu. Díky obsahu vitamínu C a flavonoidů podporují pružnost a regeneraci cév, což má příznivý vliv na stabilizaci krevního tlaku. Užívání Acai je doporučováno při oslabení imunity. Je vhodné ji zařadit do jídelníčku také v případě, že vás čeká období velké fyzické, či psychické zátěže – Acai má příznivý vliv na nervový systém a pomáhá při celkovém vyčerpání organismu.

6. Guarana

Hlavní účinnou složkou guarany je kofein. Na rozdíl od kofeinu, který získáme prostřednictvím pití kávy, se ten obsažený v guaraně pomaleji vstřebává, působí tedy déle. Jeho užívání stimuluje centrální nervový systém – bojuje proti únavě, podporuje rychlejší myšlení a koncentraci. Pomáhá při malátnosti způsobené nízkým krevním tlakem a snižuje srážlivost krve. Guarana se prodává v prášku jako doplněk stravy. Dá se nasypat do smoothie nebo do jakéhokoliv jiného nápoje a je velmi oblíbená díky rychlému nástupu povzbuzujícího účinku.

7. Konopná semínka

Konopná semínka jsou bohatým zdrojem nenasycených esenciálních mastných kyselin, konkrétně kyseliny gama linolenové a olejové. Právě tyto kyseliny jsou stěžejní pro správný vývoj a fungování mozku, metabolismu a reprodukčních orgánů. Zahrnutí konopného semínka do jídelníčku pomáhá udržení hormonální rovnováhy, příznivě působí na pokožku a zdraví vlasů.

Superfoods a jejich místo v našem jídelníčku

Konzumace superpotravin není zárukou zdraví. Tou je vyvážená strava, kterou můžeme o superpotraviny doplnit.

Aby si superpotraviny zachovaly své super schopnosti, je třeba je co nejméně tepelně upravovat, maximálně při teplotě 42 °C. Během tepelných úprav totiž ztrácejí mnoho živin, nejlepší je tedy konzumovat je v syrovém stavu.

V dalších článcích se některým z nich budeme věnovat dopodrobna a chybět nebudou ani recepty, ve kterých bude hrát superfood prim.

Související