Motivace 11. června 2018

6 tipů, jak vykročit ze své komfortní zóny

redakce 7 min 3134 přečtení

Čistit si zuby potmě, být dva dny v týdnu vegetarián, nemačkat na žádná tlačítka, nebo lehnout si do postele obráceně.

Zní vám to šíleně? Pokud ano, možná byste měli zbystřit. Je totiž velká šance, že jste uzamčeni ve své komfortní zóně a žijete ve velkém stereotypu.

Ale nebojte se. Když je cesta dovnitř, musí být i cesta ven. A to platí i pro komfortní zónu. Vybrali jsme pro vás 6 tipů, které vám pomohou svou komfortní zónu opustit a začít dělat věci jinak. V čem je komfortní zóna nebezpečná?

Komfortní zóna je plíživá past, kterou si na sebe dobrovolně sami klademe. Na rozdíl od stresu nevyčerpává náš organismus, zato z našeho života dovede vysát vzrušení. Nechává nás stát na místě, ochuzuje nás o skvělé zážitky, krade nám geniální nápady. A to je velká škoda. Protože kvůli komfortní zóně přestáváme žít přítomným okamžikem. Všechny činnosti, které denně děláme, máme naučené. Jsme zvyklí fungovat automaticky. Na jednu stranu dovedeme takto pracovat efektivně. Problém je v tom, že se přestáváme vyvíjet.

Jak můžeme naše návyky změnit?

Dobrá zpráva je, že nemusíte hned podnikat drastické změny nebo dělat šílené věci. Trik je totiž v tom, najít dostatečnou výzvu a tu překonat. Překonáváním sama sebe vystupujeme ze své zóny pohodlí a učíme se nové věci, jak si ukážeme na následujících příkladech.

Zdroj: Shutterstock

Jděte do práce jinou cestou

Jezdíte do práce autem a každý den trčíte v dlouhých kolonách? Ani nevíte, kdy naposledy jste měli hezkou cestu do práce? Popadněte kolo, nebo jděte pěšky. Nezapomeňte zvolit trochu jinou trasu. Hned bude začátek vašeho pracovního dne jiný.

Bavte se s úplně cizími lidmi

Prohoďte pár slov s prodavačkou v obchodě. Nebo až příště pojedete vlakem, zkuste místo neustálého koukání do mobilu mluvit na další cestující. Nahoďte nějaké odlehčené téma a nebojte se být vtipní. Uvidíte, že zpříjemníte den sobě i neznámé osobě. A kdoví - možná narazíte na nového přítele.

Vyčistěte si zuby druhou rukou

Pijete po ránu silnou kávu, abyste se probudili? Zkuste si místo toho vyčistit zuby druhou rukou. Skvěle se tak nastartujete. Váš mozek se totiž musí přizpůsobit nové situaci a začne myslet trochu jinak, než jak je zvyklý. Takové jednoduché mozkové cvičení podpoří vaši kreativitu a vy budete v práci sršet svěžími nápady.

Vyzkoušejte nový koníček

Tady se nabízí hned několik možností, co můžete ve volném čase dělat. V zásadě však platí, že byste měli vyzkoušet něco, co jste ještě nikdy nedělali. Jedině tak vykročíte ze své komfortní zóny. Jděte na kurz vaření, pokud je vaším největším uměním ohřát vodu na párky. Nikdy jste pořádně neběhali? Pak si vyzkoušejte, co s vámi udělá 5 kilometrů. Začněte se učit nový jazyk, pokud zvládáte říct jen základní pozdrav. A tak dále.

Zařaďte do své stravy nové potraviny

Chřest, avokádo, granátové jablko, jáhlová kaše nebo kozí sýr. Ochutnejte věci, které běžně nejíte. Nebo si vytyčte pravidlo, že budete každou středu jíst pouze vegansky, i když jste ti největší milovníci masa a sýra. Třeba přijdete na nový a zajímavý recept, který si zamiluje celá rodina.

Jeďte na neznámé místo

Pro trochu dobrodružství nemusíte jezdit až na druhý konec světa. Stačí vyrazit na výlet do blízkého okolí. Najděte si místo, kde jste ještě nikdy nebyli. Zkuste tam dojít pěšky, nebo jeďte na kole. A pokud se chcete opravdu odvázat, naskočte na první vlak, co pojede. Neznámé situace přinášejí nové zážitky. A při cestování to platí dvojnásob.
Více kreativity, sebevědomí a zajímavý život.

Tipů a výzev, které vás vysvobodí z komfortní zóny, je habaděj. Petr Krejčík takhle jednou zkoušel celý týden vyžít jen se stovkou na den. Ne proto, že by neměl peníze. Chtěl si prostě jen vyzkoušet, co to obnáší. A co mu to přineslo? Kromě toho, že začal při nakupování jinak přemýšlet, změnil i svoje povolání. Opustil práci programátora a začal budovat svůj projekt Nestereo.

Pravidelné výlety z komfortní zóny, jak sám říká, mu přinesly více kreativity, sebevědomí a zajímavý život. O svých zážitcích přednáší a vede kurzy.

A co z toho vyplývá?

I jedna nepatrná změna nebo bláznivá výzva vás může posunout nakonec někam úplně jinam. Když to ale nezkusíte, nikdy se to nedozvíte. Takže až budete zítra zase fungovat na autopilota, podívejte se na Petrovu přednášku a zkuste něco udělat jinak. Třeba si lehněte do postele obráceně.

Související