Zdraví 23. října 2017

10 tipů, jak si po dietě hravě udržet váhu

redakce 4 min 628 přečtení

Podařilo se! Zhubli jste, cítíte se skvěle, vypadáte skvěle, sebevědomí máte na rozdávání. Takové jsou první týdny po skončení diety. Jak si tyto pocity i vysněnou postavu udržet trvale? Máme pro vás pár tipů!

1. Mějte jídlo pod kontrolou

Udělejte z kalorických tabulek svého nejlepšího přítele a z počítání kalorií dobrodružství! Kalorické tabulky mají být vaším pomocníkem v tom, abyste měli pod kontrolou, co jíte a mohli tak svůj jídelníček vyvažovat. Je však třeba s nimi umět správně zacházet: Nejsou jen o počítání kalorií, ale i o počítání jednotlivých živin – tedy bílkovin, tuků a sacharidů. Důležité je, z čeho kalorie pocházejí, ne kolik jich sníte. V příjmu kalorií ze sacharidů oproti příjmu z tuků je enormní rozdíl. Je tedy třeba přemýšlet nejen o tom, kolik kalorií sníte, ale také v čem je sníte.

2. Dietní deníček

Mějte přehled o tom, co jíte – foťte si jídlo, piště si, co jste snědli, zaznamenávejte si zajímavé recepty. A kdo ví, možná se z vás stane food blogger.

3. Pravidelně se važte

Zhřešili jste, dali si na narozeninové oslavě dort a dva řízky? Nebojte se stoupnout si na váhu. Přibrali jste? Není to konec světa. V následujících dnech uberte na příjmu energie a více se hýbejte. 

Vážit se každý den však nemá smysl – tělo může zadržovat vodu, nebo můžete přibrat pár deko, které vzápětí shodíte, když se pár dní budete více hýbat. Je dobré vážit se pravidelně, ale v delších časových intervalech.

4. Naplánujte si, kdy budete hřešit

Udržení váhy je do jisté míry o zdravém selském rozumu. Nemusíte žít do konce života asketicky. Stačí si drobné „hříchy“ naplánovat. Můžete mlsat například jeden den v týdnu. Zbytek týdne to vykompenzujte skromnější stravou a samozřejmě pohybem. Díky plánovanému hřešení si dopřejete to, co máte rádi a zároveň budete mít své chutě pod kontrolou.

5. Seznamte se se svými zlozvyky

Napište si seznam zlozvyků, ke kterým se znovu nechcete uchylovat (večerní mlsání, neplánovaná návštěva cukrárny cestou z práce, a další). Tento zapovězený list si vyvěste na viditelná místa: na zrcadlo, na ledničku, do předsíně apod.

6. Technologiím zdar

Nainstalujte si do mobilu aplikaci, která hlídá, kolik energie jste vydali, kolik kalorií mělo vaše jídlo. Stačí vyplnit, co jste daný den snědli a aplikace ukáže, zda máte v rovnováze příjem a výdej energie. Z amerických aplikací patří k nejoblíbenějším My fitness Pal či Calorie count, které jsou ke stažení na Google Play. Z českých potom například aplikace Kalorické tabulky, která funguje v mobilních telefonech na platformách Android i iOS.

7. Nebuďte na to sami

Když vás přepadne mlsná zavolejte kamarádce, nebo pokud jste hubli s programem Cambridge Weight Plan, svému poradci. Když si nejste jistí, co můžete a nemůžete jíst, poraďte se. Když máte splín a chtěli byste ho zajíst jídlem, zavolejte radši někomu blízkému a vypovídejte se.

8. Zázrak jménem spánek

Spánek je pro udržení váhy stěžejní. Když jste nevyspalí, tělo potřebuje energii a nejrychlejší (i když ne správnou) cestou, jak ji doplnit, je často sladké. Když se cítíme unavení, nemáme navíc chuť se hýbat a bez pohybu si váhu prostě neudržíte. Spěte tedy dostatečně, ideálně 8h nerušeného a klidného spánku.

9. Pohyb

Najděte si pohyb, který vás bude bavit. Nejen že si udržíte váhu, budete se navíc cítit dobře, posílíte svou vůli a kdoví, třeba potkáte nové přátele. Sport, stejně jako zdravé stravování je totiž tématem, které spojuje.

10. Nestresujte se

Dívejte se na svět pozitivně, radujte se ze svých úspěchů a učte se ze svých neúspěchů. Snažte se vyhnout stresu, brát vše s nadhledem, pravidelně odpočívejte, radujte se z maličkostí. Pokud si zvládnete udržet nadhled a úsměv na rtech za každých okolností, bude pro vás udržení váhy hračka!

Související